Finansfokus
01.11.2022
BankID dekker i dag 96 prosent av befolkningen mellom 20 og 70 år, men mange faller utenfor. Uten tilgang til tjenester som Helsenorge og VIPPS, blir hverdagen vanskelig for mange.
Mathias klarer seg bra, han har jobb og bor alene, men så har han Downs syndrom. I en video som ble vist på Finans Norge sin forbrukerkonferanse, forteller han hvor urettferdig han synes det er at han ikke får BankID. Han får for eksempel ikke Vipps, og kan ikke overføre penger slik kameratene gjør når de går på kino.
Det at han ikke får BankID, har også ført til en rekke problemer for Fabio fra Portugal: Alt fra at han ikke kan kjøpe billett på ruter-appen i Oslo, til å ikke kunne logge seg inn på helsenorge.no. Banken vil ikke gi han det, fordi han ikke har norsk fødselsnummer.
- Det er et uttalt mål fra norske myndigheter at alle som deltar i det norske samfunnet skal ha mulighet til å skaffe seg elektronisk ID (eID), slik som f.eks. BankID, på tilstrekkelig høyt sikkerhetsnivå. Dette målet er per i dag ikke nådd, sier a dvokatfullmektig i Thommesen, Erle Katrine Sivertsen.
TILBYDERE BRYTER REGLENE
Det var mens Sivertsen jobbet som vitenskapelig assistent på forskningsprosjektet Societal security and digital identities (SODI) ved UiO, at hun så på ulike problemstillinger med dagens ordning for elektronisk ID i sin masteroppgave.
BankID er den klart største tilbyderen og ble først tatt i bruk i 2004 for å dekke banktjenester. I dag kreves BankID til alt fra å logge seg inn på helsenorge.no, til å registrere poeng på Trumf.
Hva er regelen i dag? Tilbyderne er forpliktet til å inngå avtale om elektronisk ID med enhver person som ønsker dette, så framt det ikke foreligger saklig grunn til å ikke gjøre det. Sivertsen avdekker derimot flere svakheter med dagens ordning; der staten har overlatt myndigheten til å gi ut elektronisk ID til private aktører.
De brukergruppene som opplever problemer m
Gå til medietDet at han ikke får BankID, har også ført til en rekke problemer for Fabio fra Portugal: Alt fra at han ikke kan kjøpe billett på ruter-appen i Oslo, til å ikke kunne logge seg inn på helsenorge.no. Banken vil ikke gi han det, fordi han ikke har norsk fødselsnummer.
- Det er et uttalt mål fra norske myndigheter at alle som deltar i det norske samfunnet skal ha mulighet til å skaffe seg elektronisk ID (eID), slik som f.eks. BankID, på tilstrekkelig høyt sikkerhetsnivå. Dette målet er per i dag ikke nådd, sier a dvokatfullmektig i Thommesen, Erle Katrine Sivertsen.
TILBYDERE BRYTER REGLENE
Det var mens Sivertsen jobbet som vitenskapelig assistent på forskningsprosjektet Societal security and digital identities (SODI) ved UiO, at hun så på ulike problemstillinger med dagens ordning for elektronisk ID i sin masteroppgave.
BankID er den klart største tilbyderen og ble først tatt i bruk i 2004 for å dekke banktjenester. I dag kreves BankID til alt fra å logge seg inn på helsenorge.no, til å registrere poeng på Trumf.
Hva er regelen i dag? Tilbyderne er forpliktet til å inngå avtale om elektronisk ID med enhver person som ønsker dette, så framt det ikke foreligger saklig grunn til å ikke gjøre det. Sivertsen avdekker derimot flere svakheter med dagens ordning; der staten har overlatt myndigheten til å gi ut elektronisk ID til private aktører.
De brukergruppene som opplever problemer m