Finansfokus
14.09.2016
Norske banker digitaliserer stadig flere arbeidsoppgaver, men tenker ulikt når det gjelder å ha IKT i eget hus eller å outsource oppgavene til andre leverandører.
Norges største finanskonsern har valgt å outsource store deler av sin IT-virksomhet til eksterne leverandører hovedsakelig fra India. (Se egen sak. ) Konsernsjef Rune Bjerke i DNB er ikke i tvil: IT blir en stadig viktigere del av bankens kjerneoppgaver.
- Det viktigste fremover er uten tvil at hele organisasjonen klarer å endre seg raskt nok. Vi ligner mer og mer på et IT-selskap. Kundene våre er blitt digitale mye raskere enn vi forutså, og da må vi også kunne tilby markedets beste digitale produkter og tjenester. Vipps er et eksempel på at vi har lykkes med det, sa Rune Bjerke til Aftenposten 19. august.
UTVIKLER SELV Norge fikk sin første rene nettbank da Skandiabanken åpnet i 2000. Banken definerte seg som en IT-bedrift fra starten av og
Gå til mediet- Det viktigste fremover er uten tvil at hele organisasjonen klarer å endre seg raskt nok. Vi ligner mer og mer på et IT-selskap. Kundene våre er blitt digitale mye raskere enn vi forutså, og da må vi også kunne tilby markedets beste digitale produkter og tjenester. Vipps er et eksempel på at vi har lykkes med det, sa Rune Bjerke til Aftenposten 19. august.
UTVIKLER SELV Norge fikk sin første rene nettbank da Skandiabanken åpnet i 2000. Banken definerte seg som en IT-bedrift fra starten av og