SEILmagasinet
23.03.2023
Vollen 23. mars Vrakbåter har ført til store overskrifter i lokalmedier denne sommeren, og båter som synker koster samfunnet store summer. Drivere av båthavner og kommuner står makteløse, og savner et verktøy for å rydde opp.
Svarteper
Les merVrakpant ble innført i 2017, og det fikk fart i innsamling av vrakbåter langs kysten.
- I 2017 fikk vi merke mangelen på regulering. Det fungerer for mindre båter, men avslørte mangler for større båter. Større vrakbåter var det ingen som ville ta tak i. Politiet sendte oss videre til brannvesenet, og om det ikke var krise, så ble vi sendt videre til båtforeningene, som igjen sendte oss til politiet, forklarte Bjørn Heidenstrøm hos Oslofjordens Friluftsråd. Han mener at hovedproblemet er at båteier slipper ansvar.
Større båter er dyre å samle inn, og kan fort koste 30 000 - 40 000 kroner å bli kvitt.
Voksende problem
Vrakbåter som i de s