Mosambik ønsker ikke journalister
Mosambik, et partnerland der Norge vil fremme åpenhet og demokrati, har i sommer innført verdens høyeste gebyrer for utenlandske medier og lokale journalister som jobber for internasjonale.
- Mosambik undergraver pressefrihet, sier Antony Bellanger i Den internasjonale journalistføderasjonen (IFJ).
For å dekke valg i landet vil en utenlandsk journalist måtte betale alt fra 21 000 kroner til 70 000 kroner for å få presseakkreditering - alt avhengig av tidsperioden. Dersom utenlandske medier bruker en lokalkorrespondent må vedkommende betale over 4000 kroner til Informasjonsministeriet.
I Mosambik tolkes de nye bestemmelsene som et forsøk fra regjeringen for å hindre dekningen av lokalvalgene senere i år. De ønsker heller ikke for mye oppmerksomhet rettet mot den økonomiske krisen i landet som skyldes ulovlige opptak av lån.
Ytri


































































































