Din Hørsel
19.02.2021
Audiograf Tone Midthjell møter mange takknemlige og glade pasienter, men noen har også litt for høye forventninger. Derfor bruker hun mye tid på å informere.
- Jeg har en veldig variert arbeidsdag der jeg møter pasienter i alle aldre. Barn følges opp av et eget team ved St. Olavs Hospital i Trondheim. På en vanlig arbeidsdag har jeg omtrent sju pasienter inne. Noen er her for første gang for testing og utredning etter å ha blitt henvist fra fastlege, og blir da samtidig undersøkt av øre-nese-halslege. Andre kommer for å få tilpasset og justert høreapparat og tilleggsutstyr.
- Første konsultasjon hos meg blir en grundig kartlegging av hverdagen for å finne ut hva han eller hun trenger av utstyr og hjelpemidler. Jeg bruker mye tid på å informere om hvilke konsekvenser et hørselstap gir, og jeg oppfordrer alle pasienter til å ta med pårørende til timene mine. Da har de et par ekstra ører når ny og vanskelig informasjon skal tas imot. Dessuten er det viktig at familien vet hva nedsatt hørsel innebærer. Den som hører dårlig kan fortsatt ha vansker i sosiale sammenhenger og støyende omgivelser, selv med høreapparat. De nærmeste må ta hensyn, snakke tydelig og rolig.
- Hva er mest utfordrende i din jobb?
- Både pasienter og pårørende kan noen ganger ha
Gå til mediet- Første konsultasjon hos meg blir en grundig kartlegging av hverdagen for å finne ut hva han eller hun trenger av utstyr og hjelpemidler. Jeg bruker mye tid på å informere om hvilke konsekvenser et hørselstap gir, og jeg oppfordrer alle pasienter til å ta med pårørende til timene mine. Da har de et par ekstra ører når ny og vanskelig informasjon skal tas imot. Dessuten er det viktig at familien vet hva nedsatt hørsel innebærer. Den som hører dårlig kan fortsatt ha vansker i sosiale sammenhenger og støyende omgivelser, selv med høreapparat. De nærmeste må ta hensyn, snakke tydelig og rolig.
- Hva er mest utfordrende i din jobb?
- Både pasienter og pårørende kan noen ganger ha