- Det skjer veldig mye spennende nå i norsk finansbransje. Det har skjedd en utrolig innovasjon som er forsterket av pandemien - en innovasjon som krever mest mulig digital selvbetjening på alle områder, sier Berit Svendsen.
Trond I. Hovland Foto: Sverre Chr. Jarild
- Vi har hatt et fantastisk utgangspunkt i Norge, med en befolkning på høyt digitalt nivå, med nasjonalt ID-system og en finansbransje som har ligget langt fremme internasjonalt. Pandemien har forsterket utviklingen, med krav til automatisering og å unngå fysisk fremmøte og håndtering. Folk må bare venne seg mer til utviklingen, med butikker som aldri har vært mer åpne enn nå. Det gjelder å utnytte mulighetene, sier Berit Svendsen, direktør i Vipps og styreleder i Vy, og en av landets mest erfarne ledere i telekom.
KASTET SEG RUNDT
- I Vipps kastet vi oss tidlig rundt og fokuserte på å hjelpe butikker til å ta betalt på nett. Det har gitt resultater. I slutten av fjerde kvartal var det 150 prosent flere nettbutikker som var aktive med Vipps på nett enn ved samme periode i fjor.
- På ett tidspunkt ble restauranter og barer pålagt gjesteregistrering som en del av arbeidet med smittevern. Sammen med partnere gjorde vi det enklere for gjestene å sjekke inn med Vipps Login. Nå har vi over 260 brukersteder og mer enn 700 000 brukere av løsningen.
Berit Svendsen trekker blant annet frem Elkjøp som et godt innovasjons-eksempel: - Her er det Klikk & Hent, du bestiller på nett, parkerer ved butikken og får varen direkte inn i bagasjerommet mens du betaler fra førersetet. Alt automatisert og uten å møte betjeningen fysisk, påpeker hun.
- Det blir viktig for butikker å lage showroom og vise varene. De kan også ha QR-koder i stengte butikkvinduer for å bestille. Dette tester vi nå ut i noen butikker. Kondomeriet teste