NJF-magasinet
09.11.2016
Teknologien gjør det mulig for oss å være tilgjengelige for arbeidsgiver hele tida. Hvilke konsekvenser får dét?
Smarttelefoner, ipader og andre elektroniske duppedingser gir oss muligheten til å jobbe hvor som helst og når som helst. Men hva skjer egentlig med oss arbeidstakere når vi er pålogget store deler av døgnet, både i hverdagen og på fritiden? På vegne av LO, prøver Sintef å finne svaret.
Forskningsoprosjekt. - Det har vært gjort en del undersøkelser blant studenter og ledere, men vi ønsker å se mer på hvordan online-samfunnet påvirker arbeidstakere, sier Marianne Svensli, som er LOs kontaktperson på dette prosjektet.
Svensli mener det er viktig å finne ut hvordan arbeidstakere påvirkes av ny teknologi og 24/7-samfunnet fordi hun tror dette vil påvirke både helse, arbeidsmiljø og sikkerhet.
- Målet er å få kartlagt konsekvenser for arbeidsforhold, helse og arbeidsmiljø ved bruk av teknologiske verktøy og systemer på arbeidsplassen, sier hun.
Og hun vet allerede nå at det vil komme en debatt i kjølvannet av dette i forhold til dagens lov og regelverk.
Forventningspress. Foreløpige resultater viser at mange er tilgjengelig utenfor arbeidstid. Forskerne mener dette skyldes et betydelig forventingspress. Over halvparten av de 1000 arbeidstakerne som svarte på undersøkelsen, sier at de ukentlig leser jobbrelatert epost etter at de har stemplet seg ut fra jobb. Hver tredje gjør det hver eneste dag. Årsaken har vi i lomma.
- De som har smarttelefon jobber mer utover arbeidstiden, sier forsker ved Sintef, Hans Yngvar Torvatn.
- Ulempen med dette er at det blir mindre skille mellom jobb og fritid. Plutselig ender vi med å levere mer arbeid enn det vi krever lønn for, sier han.
At alle kontorets funksjoner er tilgjengelige i manges mobiltelefon, er en forklaring på dette. En annen er forventinger. Brorparten av de Sintef tok kontakt med svarte at de ofte eller noen ganger opplever forventninger om å være tilgjengelige utenfor betalt arbeidstid.
- Om disse forventingene kommer fra sjefen, kollegaer eller arbeidstakere er noe vi vil undersøke nærmere. Men vi vet at folk er veldig glade i jobben sin og ønsker å levere så godt som mulig. Så yrkesstolthet spiller inn, sier han.
Også positive sider. Men tilgjengeligheten trenger ikke bare være negativ, mener Sintefforskeren. Undersøkelsen viser at mange arbeidstakere er positive til ny teknologi og velger å bruke den så lenge den fungerer. Og det gjør jo mange av løsningene man finner på en smarttelefon.
- Oppsiden er at vi jo
Les opprinnelig artikkelForskningsoprosjekt. - Det har vært gjort en del undersøkelser blant studenter og ledere, men vi ønsker å se mer på hvordan online-samfunnet påvirker arbeidstakere, sier Marianne Svensli, som er LOs kontaktperson på dette prosjektet.
Svensli mener det er viktig å finne ut hvordan arbeidstakere påvirkes av ny teknologi og 24/7-samfunnet fordi hun tror dette vil påvirke både helse, arbeidsmiljø og sikkerhet.
- Målet er å få kartlagt konsekvenser for arbeidsforhold, helse og arbeidsmiljø ved bruk av teknologiske verktøy og systemer på arbeidsplassen, sier hun.
Og hun vet allerede nå at det vil komme en debatt i kjølvannet av dette i forhold til dagens lov og regelverk.
Forventningspress. Foreløpige resultater viser at mange er tilgjengelig utenfor arbeidstid. Forskerne mener dette skyldes et betydelig forventingspress. Over halvparten av de 1000 arbeidstakerne som svarte på undersøkelsen, sier at de ukentlig leser jobbrelatert epost etter at de har stemplet seg ut fra jobb. Hver tredje gjør det hver eneste dag. Årsaken har vi i lomma.
- De som har smarttelefon jobber mer utover arbeidstiden, sier forsker ved Sintef, Hans Yngvar Torvatn.
- Ulempen med dette er at det blir mindre skille mellom jobb og fritid. Plutselig ender vi med å levere mer arbeid enn det vi krever lønn for, sier han.
At alle kontorets funksjoner er tilgjengelige i manges mobiltelefon, er en forklaring på dette. En annen er forventinger. Brorparten av de Sintef tok kontakt med svarte at de ofte eller noen ganger opplever forventninger om å være tilgjengelige utenfor betalt arbeidstid.
- Om disse forventingene kommer fra sjefen, kollegaer eller arbeidstakere er noe vi vil undersøke nærmere. Men vi vet at folk er veldig glade i jobben sin og ønsker å levere så godt som mulig. Så yrkesstolthet spiller inn, sier han.
Også positive sider. Men tilgjengeligheten trenger ikke bare være negativ, mener Sintefforskeren. Undersøkelsen viser at mange arbeidstakere er positive til ny teknologi og velger å bruke den så lenge den fungerer. Og det gjør jo mange av løsningene man finner på en smarttelefon.
- Oppsiden er at vi jo