Fotterapeuten
23.02.2018
For å bevisstgjøre begge yrkesgruppenes kompetanse om hverandre og legge til rette for bedre dialog og samhandling, har Fotterapeutforbundet og ortopediingeniørenes fagforbund, NITO, sammen laget to dokumenter om samspill rundt fotproblematikk og diabetespasienter.
I høst ble to dokumenter om samspill mellom fotterapeuter og ortopediingeniører laget gjennom et samarbeid av begges fagforeninger. Det ene dokumentet handler om samspill rundt fotproblematikk, det andre om diabetespasienter. Troen er stor på at både pasientene og behandlerne vil kunne dra stor nytte av et godt samarbeid mellom de to yrkesgruppene.
- Vi har de siste par årene sett at samspillet mellom fotterapeut og ortopediingeniør på noen områder kan bli bedre. Noen ganger oppstår det unødvendige misforståelser, derfor har vi ønsket å tilrettelegge for bedre samarbeid og forståelse, forteller ortopediingeniør Jørund Fjærbu, en av dem som har vært med på å lage samhandlingsdokumentene.
Viktig samarbeid
Jørund Fjærbu forteller at han de siste 25 åra har arbeidet mye med ortopediske hjelpemidler til føtter. Sammen med Ellen Krohn, som også har vært med på å lage dokumentene, har han vært engasjert i flere tverrfaglige team med såravlastning og forebygging av diabetiske fotsår. Gjennom dette arbeidet har de tydelig sett at best resultater oppnås når fotterapeuten og ortopediingeniøren samarbeider godt med hverandre og andre behandlere. Han forklarer:
- I arbeidet med en rekke pasientgrupper ser jeg at vi ortopediingeniører tilpasser bedre produkter når vi drøfter pasientene med andre behandlere i et organisert tverrfaglig samarbeid. Det handler om å ivareta pasienten best mulig - og trekke i samme retning.
Han sier videre at de gjennom samhandlingsdokumentene først og fremst ønsker å senke terskelen for å kontakte hverandre når man tenker at noe kunne vært løst på en bedre måte. Samtidig har de to yrkesgruppene ulik utdanning og må derfor noen ganger bruke litt tid både på å forstå hva den andre parten mener og på å forklare hva de selv legger vekt på.
- I jobben med dokumentene har vi lagt vekt på «å tegne» en god modell for hvordan man kan samhandle til brukerens beste. Vi håper dette kan bli en god veileder og at det kan stimulere til å arrangere møter eller på annen måte å bygge faglige nettverk lokalt, påpeker ortopediingeniøren.
Pasienten i fokus
- Med utgangspunkt i at begge yrkesgrupper er like opptatt av å ha pasienten i fokus, i tillegg til det faktum at vi ofte arbeider med de samme pasientene, er det helt avgjørende med kunnskap og forståelse av hverandres kompetanse, metoder og arbeidsfelt. Med en tett og god dialog yrkesgruppene imellom, vil pasienten oppleve å bli ivaretatt og få den beste hjelpen for sitt problem, uavhengig av hvem man henvender seg til, sier Kathrine F. Rosenberg, nestleder i Fotterapeutforbundet. Hun har sammen med leder, Inger M. Paulsen, representert fotterapeutene i arbeidet med dokumentene.
På spørsmål om det er noen av punktene i dokumentene hun anser som spesielt viktige, lyder svaret:
- I dokumentet om diabetesp
Gå til mediet- Vi har de siste par årene sett at samspillet mellom fotterapeut og ortopediingeniør på noen områder kan bli bedre. Noen ganger oppstår det unødvendige misforståelser, derfor har vi ønsket å tilrettelegge for bedre samarbeid og forståelse, forteller ortopediingeniør Jørund Fjærbu, en av dem som har vært med på å lage samhandlingsdokumentene.
Viktig samarbeid
Jørund Fjærbu forteller at han de siste 25 åra har arbeidet mye med ortopediske hjelpemidler til føtter. Sammen med Ellen Krohn, som også har vært med på å lage dokumentene, har han vært engasjert i flere tverrfaglige team med såravlastning og forebygging av diabetiske fotsår. Gjennom dette arbeidet har de tydelig sett at best resultater oppnås når fotterapeuten og ortopediingeniøren samarbeider godt med hverandre og andre behandlere. Han forklarer:
- I arbeidet med en rekke pasientgrupper ser jeg at vi ortopediingeniører tilpasser bedre produkter når vi drøfter pasientene med andre behandlere i et organisert tverrfaglig samarbeid. Det handler om å ivareta pasienten best mulig - og trekke i samme retning.
Han sier videre at de gjennom samhandlingsdokumentene først og fremst ønsker å senke terskelen for å kontakte hverandre når man tenker at noe kunne vært løst på en bedre måte. Samtidig har de to yrkesgruppene ulik utdanning og må derfor noen ganger bruke litt tid både på å forstå hva den andre parten mener og på å forklare hva de selv legger vekt på.
- I jobben med dokumentene har vi lagt vekt på «å tegne» en god modell for hvordan man kan samhandle til brukerens beste. Vi håper dette kan bli en god veileder og at det kan stimulere til å arrangere møter eller på annen måte å bygge faglige nettverk lokalt, påpeker ortopediingeniøren.
Pasienten i fokus
- Med utgangspunkt i at begge yrkesgrupper er like opptatt av å ha pasienten i fokus, i tillegg til det faktum at vi ofte arbeider med de samme pasientene, er det helt avgjørende med kunnskap og forståelse av hverandres kompetanse, metoder og arbeidsfelt. Med en tett og god dialog yrkesgruppene imellom, vil pasienten oppleve å bli ivaretatt og få den beste hjelpen for sitt problem, uavhengig av hvem man henvender seg til, sier Kathrine F. Rosenberg, nestleder i Fotterapeutforbundet. Hun har sammen med leder, Inger M. Paulsen, representert fotterapeutene i arbeidet med dokumentene.
På spørsmål om det er noen av punktene i dokumentene hun anser som spesielt viktige, lyder svaret:
- I dokumentet om diabetesp