LO-Aktuelt
08.02.2017
Christian Aarsten og hans kollegaer blir erstattet med billigere utenlandsk arbeidskraft hvis Color Line får flagge om til Norsk Internasjonalt Skipsregister. Dette er sosial dumping mener LO-nestleder Hans Christian Gabrielsen, og ber regjeringen stanse muligheten for omflagging.
- Jobben min ryker garantert hvis Color Line får seile under NIS-flagget, da vil de kunne ansette utenlandske arbeidere som ikke får norsk lønn, sier Aarsten til LO-Aktuelt.
Aarsten, som har vært sjømann siden 1982, har levd med trusselen om utflagging lenge, men nå er den mer reell enn noensinne. I et høringsbrev fra 18. januar, har næringsminister Monica Mæland foreslått å gjøre det mulig for skip som seiler under NOR-flagg å bli NIS-flagget (se fakta om NIS og NOR).
- I en alder av 52 så må jeg skifte yrke også, ikke bare jobb, hvis Color Line gir meg sparken. Servitører over femti er ikke blant de mest attraktive. Det er klart dette bekymrer meg, jeg har to små barn å forsørge, og hus og gjeld å forholde meg til.
Slik som LO-Aktuelt skrev i nummer 8-2015, er det Color Line selv som ønsker utflagging hvis de ikke får seile under NIS. Ifølge dem er det av konkurransehensyn at de vil flytte virksomheten til Danmark og seile under dansk flagg. Dette kommer fram i en rapport fra et fartsområdeutvalg nedsatt av Mæland i 2014, som følge av at stadig færre skip seiler under norsk flagg.
Grådige eiere
- Det lukter grådighetskultur når Color Line vil flytte til Danmark hvis de ikke får seile under NIS. Bedriften går så det suser i dag. Hadde de slitt økonomisk hadde jeg skjønt at de måtte gjøre det som må til for å overleve. De mottar mange millioner fra staten, og så skal de snu ryggen til norske arbeidsplasser for å tjene enda mer. Det skjønner jeg ikke, sier Aarsten.
Han mener Color Line h
Les opprinnelig artikkelAarsten, som har vært sjømann siden 1982, har levd med trusselen om utflagging lenge, men nå er den mer reell enn noensinne. I et høringsbrev fra 18. januar, har næringsminister Monica Mæland foreslått å gjøre det mulig for skip som seiler under NOR-flagg å bli NIS-flagget (se fakta om NIS og NOR).
- I en alder av 52 så må jeg skifte yrke også, ikke bare jobb, hvis Color Line gir meg sparken. Servitører over femti er ikke blant de mest attraktive. Det er klart dette bekymrer meg, jeg har to små barn å forsørge, og hus og gjeld å forholde meg til.
Slik som LO-Aktuelt skrev i nummer 8-2015, er det Color Line selv som ønsker utflagging hvis de ikke får seile under NIS. Ifølge dem er det av konkurransehensyn at de vil flytte virksomheten til Danmark og seile under dansk flagg. Dette kommer fram i en rapport fra et fartsområdeutvalg nedsatt av Mæland i 2014, som følge av at stadig færre skip seiler under norsk flagg.
Grådige eiere
- Det lukter grådighetskultur når Color Line vil flytte til Danmark hvis de ikke får seile under NIS. Bedriften går så det suser i dag. Hadde de slitt økonomisk hadde jeg skjønt at de måtte gjøre det som må til for å overleve. De mottar mange millioner fra staten, og så skal de snu ryggen til norske arbeidsplasser for å tjene enda mer. Det skjønner jeg ikke, sier Aarsten.
Han mener Color Line h