Din Hørsel
18.02.2022
Ingen PC, e-post, nettbank eller smarttelefon. Over 600.000 nordmenn omtales som digitale analfabeter, og de fleste av dem er eldre.
PROBLEMATISK. Å streve med teknologien skaper problemer viser svarene på spørsmål 10 «Hvilke konsekvenser har de teknologiske utfordringene?»
Også når det gjelder kontakt og kommunikasjon med familie, venner og bekjente er telefonen suveren. 91 prosent bruker telefon, 87 prosent kommuniserer via SMS, mens 78 prosent bruker chat og apper (Messenger, WhatsApp, Snapchat o.l.). Videosamtaler og e-post brukes av henholdsvis 42 og 36 prosent av de spurte. Valg av teknologi har naturlig nok med om formålet er å snakke, eller om man vil dele informasjon, bilder eller videoer.
Få valgmuligheter
Halbach er litt overrasket over at telefonen er førstevalget for så mange med nedsatt hørsel. Forklaringen kan være at høreapparater og hjelpemidler kompenserer nok til at samtaler på telefon er mulig, men det kan like gjerne skyldes at det å ringe faktisk er den eneste måten å få hjelp på. Som en av deltakerne sier: «Telefon er ikke optimalt for meg, jeg gjør det hvis jeg må».
- Dette viser at folk er fleksible og prøver å innrette seg etter beste evne. Over halvparten av dem opplever at kontakten med det offentlige kun er mulig via telefon. Her bør det derfor komme tilbud på flere kanaler, spesielt tekstbaserte eller videobaserte løsninger. Mange etterspør norske tale -tiltekst-systemer.
Dette er vanskelig
28 prosent opplever at kommunikasjonen med lege eller Nav er vanskelig.
MÅ RINGE. Mange eldre har lite digital kompetanse og kan ikke koble seg på nett, hver gang de skal ha hjelp eller svar. Telefonen blir dermed deres eneste alternativ.
Problemene kan kategoriseres slik, og mange har krysset av for flere alternativer:
Kun mulig med kontakt på telefon (65 prosent) For mye bakgrunnsstøy (45 prosent) Ku
Gå til medietOgså når det gjelder kontakt og kommunikasjon med familie, venner og bekjente er telefonen suveren. 91 prosent bruker telefon, 87 prosent kommuniserer via SMS, mens 78 prosent bruker chat og apper (Messenger, WhatsApp, Snapchat o.l.). Videosamtaler og e-post brukes av henholdsvis 42 og 36 prosent av de spurte. Valg av teknologi har naturlig nok med om formålet er å snakke, eller om man vil dele informasjon, bilder eller videoer.
Få valgmuligheter
Halbach er litt overrasket over at telefonen er førstevalget for så mange med nedsatt hørsel. Forklaringen kan være at høreapparater og hjelpemidler kompenserer nok til at samtaler på telefon er mulig, men det kan like gjerne skyldes at det å ringe faktisk er den eneste måten å få hjelp på. Som en av deltakerne sier: «Telefon er ikke optimalt for meg, jeg gjør det hvis jeg må».
- Dette viser at folk er fleksible og prøver å innrette seg etter beste evne. Over halvparten av dem opplever at kontakten med det offentlige kun er mulig via telefon. Her bør det derfor komme tilbud på flere kanaler, spesielt tekstbaserte eller videobaserte løsninger. Mange etterspør norske tale -tiltekst-systemer.
Dette er vanskelig
28 prosent opplever at kommunikasjonen med lege eller Nav er vanskelig.
MÅ RINGE. Mange eldre har lite digital kompetanse og kan ikke koble seg på nett, hver gang de skal ha hjelp eller svar. Telefonen blir dermed deres eneste alternativ.
Problemene kan kategoriseres slik, og mange har krysset av for flere alternativer:
Kun mulig med kontakt på telefon (65 prosent) For mye bakgrunnsstøy (45 prosent) Ku