Optikeren
17.10.2018
Lang ventetid hos øyeleger og en stor del av unødvendige henvisninger var to hovedgrunner til at Jörn Beckröge startet opp Eyecheck System AS. Der kan optikere sende inn klientrelatert data og alle tilgjengelige digitale undersøkelsesresultater som øyebunnsbilder, OCT, perimetri og corneatopografi til vurdering av øyelege.
Han har 24 års erfaring som øyelege fra sykehus, flymedisinsk institutt og egen klinikk på Jessheim.
- For to år siden var det 14 måneders ventetid i min praksis. Over halvparten av de mottatte henvisningene ble vurdert som unødvendige og hadde ikke krevd tilsyn eller vurdering av en øyespesialist. Etter mitt skjønn kunne disse henvisningene godt håndteres av velutrustede og kompetente optikere i lokalmiljøet. Overhenvisning er et kjempeproblem og årsaken til flaskehalsen i øyehelsevesenet, mener Beckröge.
Øyelegen er opptatt av at henvisningene må bli mer presise for en god vurdering, og han trekker spesielt frem fastlegene som en gruppe med begrenset kompetanse på øye.
- For å skape et mer velfungerende, effektivt og økonomisk øyehelsevesen burde optikere i vesentlig større grad brukes som ressurs og samarbeidspartner i spesialisthelsetjenesten. Samarbeid er nøkkelord og løsningen, mener han.
- Ventetiden til pasienter med behov og mangle
Gå til mediet- For to år siden var det 14 måneders ventetid i min praksis. Over halvparten av de mottatte henvisningene ble vurdert som unødvendige og hadde ikke krevd tilsyn eller vurdering av en øyespesialist. Etter mitt skjønn kunne disse henvisningene godt håndteres av velutrustede og kompetente optikere i lokalmiljøet. Overhenvisning er et kjempeproblem og årsaken til flaskehalsen i øyehelsevesenet, mener Beckröge.
Øyelegen er opptatt av at henvisningene må bli mer presise for en god vurdering, og han trekker spesielt frem fastlegene som en gruppe med begrenset kompetanse på øye.
- For å skape et mer velfungerende, effektivt og økonomisk øyehelsevesen burde optikere i vesentlig større grad brukes som ressurs og samarbeidspartner i spesialisthelsetjenesten. Samarbeid er nøkkelord og løsningen, mener han.
- Ventetiden til pasienter med behov og mangle