FAGINTERVJU med jazzsaksofonist og pedagog Ida Rønshaugen om hvordan jazzmusikere kan bli bedre med mental trening.
Alle har vel opplevd å høre den negative stemmen i hodet. Informantene sier at denne stemmen blir borte når de jobber med mental trening.
Ida Rønshaugen
Du har skrevet en masteroppgave om musikere og mental trening. Bruker du sjøl mentale teknikker?
- Ja, det gjør jeg. På flere måter. Jeg bruker det på selve instrumentet, for å lære meg låtene bedre, eller for å lære meg nye fraser. Jeg går også igjennom hele konserter mentalt, uten å spille på hornet i det hele tatt. Dette tar mye kortere tid enn å spille seg igjennom et helt program. Med andre ord en tidsbesparende metode som også hever kvaliteten på det jeg gjør. Jeg veit at når jeg klarer å øve meg gjennom en konsert mentalt, klarer jeg også å gjennomføre på saksofon etterpå. Det blir en sjekk på om jeg kan det jeg skal.
Hvilke konkrete metoder bruker du?
- Min mentale trening går i hovedsak ut på visualisering, å se for meg hvordan jeg vil låte, hvordan jeg vil at jeg skal spille. Jeg ser for meg frasene, fingrene, jeg er i min egen kropp, kjenner på følelsen av hvordan jeg griper. Men det går også an å se seg sjøl utenfra, se for seg at man har full