Norsk Skogbruk
30.05.2016

- Vi ønsker økt avvirkning av skog og samtidig ha større klimapolitiske ambisjoner i forvaltningen av den. Under forutsetning av styrkede miljøhensyn. Globalt vil jo skogen representere omkring 25% av klimaløsningen.
Det sier Klimas og miljøminister Vidar Helgesen om skogens rolle i klimasammens heng. Han peker blant annet på tilskuddene til gjødsling, større plantetetthet og plants ing av skog på nye arealer. - Dessuten arbeider vi med en ny skogmelding som kommer i år og ny bioøkonomistrategi. Den siste har jo vært varslet i mange omganger, men til høsten kommer den, lover Helgesen. Han understreker at både blå og grønn bios økonomi har stort potensial og griper inn i mange samfunnsområder og mange departes menter - Og jo mer vi går inn i det, jo mer komplekst ser vi at det er, men også interess sant, erkjenner han.
- Men det er du som er klimaminister. Føler du at samarbeidet mellom de aktuelle departementene fungerer og at du likevel har kontroll på arbeidet med klimaspørsmålet?
- Bioøkonomi er jo viktig for å bygge grønn konkurransekraft gjennom det grønne skiftet, men selve ansvaret for utviklingen av strategien ligger faktisk hos fiskeriminiss teren, da vi innser at den blå økonomien vil være den største enkeltsektoren innenfor dette området i Norge. Men skogen kommer også til å være viktig, understreker han.
- Hvordan mener du skogen vil bli viktig i det grønne skiftet? Og hvordan kan du som klimaminister legge til rette for det?
- Det ene er at forsvarlig skogforvaltning og CO sopptak fra skog er viktig for såkalte negative utslipp, siden skogen fanger CO . Det andre er at noen har den illusjonen om at det beste er at skogen bare står der i et klimaperspektiv. Og det er det jo ikke. Den må forvaltes for best mulig klimaeffekt. Og det handler blant annet om å erstatte sort karbon med grønt. For alt som lages av olje kan jo også lages av skog, svarer klimas og miljøministeren fornøyd. Han peker på 2 mulighetene innenfor trebygg, der han mener Norge har en mulig eksportvare gjennom gode arkitekter, byggmestere og imponerende treelementer. Petrokjemisk industri, der tre kan erstatte olje - og selvs følgelig innenfor transportsektoren. - En drøy halvpart av oljeetterspørselen kommer fra transport. Og biodrivstoffproduksjon fra skog er interessant.
- Ja, det har jo pågått en debatt rundt dette temaet, blant annet etter Bjart Holtmarks doktoravhandling som sår tvil om bærekraften av biodrivstoffproduksjon fra norsk skog. Men på biodrivstoffseminar hos Zero gikk både Zero selv og Ola Elvestuen langt i å understreke at biodrivstoff fra norsk skog er bærekraftig. Kan vi parkere den debatten nå?
- Jeg tror ikke det er lurt å parkere debatter. Vi er i en veldig transformasjon for tiden, der vi ser en rivende internasjonal utvikling innenfor teknologi, energi og transport som både er spennende og går v
Gå til mediet- Men det er du som er klimaminister. Føler du at samarbeidet mellom de aktuelle departementene fungerer og at du likevel har kontroll på arbeidet med klimaspørsmålet?
- Bioøkonomi er jo viktig for å bygge grønn konkurransekraft gjennom det grønne skiftet, men selve ansvaret for utviklingen av strategien ligger faktisk hos fiskeriminiss teren, da vi innser at den blå økonomien vil være den største enkeltsektoren innenfor dette området i Norge. Men skogen kommer også til å være viktig, understreker han.
- Hvordan mener du skogen vil bli viktig i det grønne skiftet? Og hvordan kan du som klimaminister legge til rette for det?
- Det ene er at forsvarlig skogforvaltning og CO sopptak fra skog er viktig for såkalte negative utslipp, siden skogen fanger CO . Det andre er at noen har den illusjonen om at det beste er at skogen bare står der i et klimaperspektiv. Og det er det jo ikke. Den må forvaltes for best mulig klimaeffekt. Og det handler blant annet om å erstatte sort karbon med grønt. For alt som lages av olje kan jo også lages av skog, svarer klimas og miljøministeren fornøyd. Han peker på 2 mulighetene innenfor trebygg, der han mener Norge har en mulig eksportvare gjennom gode arkitekter, byggmestere og imponerende treelementer. Petrokjemisk industri, der tre kan erstatte olje - og selvs følgelig innenfor transportsektoren. - En drøy halvpart av oljeetterspørselen kommer fra transport. Og biodrivstoffproduksjon fra skog er interessant.
- Ja, det har jo pågått en debatt rundt dette temaet, blant annet etter Bjart Holtmarks doktoravhandling som sår tvil om bærekraften av biodrivstoffproduksjon fra norsk skog. Men på biodrivstoffseminar hos Zero gikk både Zero selv og Ola Elvestuen langt i å understreke at biodrivstoff fra norsk skog er bærekraftig. Kan vi parkere den debatten nå?
- Jeg tror ikke det er lurt å parkere debatter. Vi er i en veldig transformasjon for tiden, der vi ser en rivende internasjonal utvikling innenfor teknologi, energi og transport som både er spennende og går v