Dagligvarehandelen
26.04.2016
Kortreiste opplevelser, høy standard og gode priser lokker stadig flere norske virksomheter til å legge sine konferanser over grensen. Bli med til Sveriges vakreste herregårder og Danmarks mest berømte hotell.
- Alt tyder på at et økende antall norske selskaper velger Sverige som destinasjon for sin konferanse- og møtevirksomhet, sier Louise Wilberg i VisitSweden.
- I en fokusgruppe gjennomført av analyseselskapet GfK for fem år siden, som et av verdens største konsern innen markedsanalyse med representasjon i over 100 land. Der trakk norske møtebookere frem kort reisevei, høy hotellstandard, mat og drikke, samt muligheter til aktiviteter og teambuilding som de viktigste faktorene for valg av reisemål. Her scorer svenske destinasjoner høyt.
Lavt prisnivå - Økonomi er også et viktig aspekt ved booking av konferanser og møter, fortsetter Louise Winberg.
- Selskaper som gjennomfører sine konferanser i Sverige kan påregne besparelser på 15-18 prosent av kostnadene i snitt i form av tilbakebetaling av moms. De fleste destinasjonene som driver møte- og konferansevirksomhet har oversikt over skjemaene som skal fylles ut for tilbakebetaling av moms. Tilbakebetaling av moms kombinert med et generelt lavere prisnivå i Sverige sørger for at konferansene ikke bare opplevelsesrike - men også prisgunstige.
- I tillegg til det faglige utbyttet, står teambuilding og sosiale aktiviteter høyt hos mange selskaper når de planlegger sine samlinger. En rekke svenske aktører har spesialisert seg på dette, og tilbyr alt fra mordmysterier og kunstvandringer til fiske, golf og spaopplevelser, sier Winberg.
Noen konferansetips på den andre siden av grensen:
Tofta Herrgård Tofta Herrgård har en unik nærhet til havet, skjærgården og de va
Gå til mediet- I en fokusgruppe gjennomført av analyseselskapet GfK for fem år siden, som et av verdens største konsern innen markedsanalyse med representasjon i over 100 land. Der trakk norske møtebookere frem kort reisevei, høy hotellstandard, mat og drikke, samt muligheter til aktiviteter og teambuilding som de viktigste faktorene for valg av reisemål. Her scorer svenske destinasjoner høyt.
Lavt prisnivå - Økonomi er også et viktig aspekt ved booking av konferanser og møter, fortsetter Louise Winberg.
- Selskaper som gjennomfører sine konferanser i Sverige kan påregne besparelser på 15-18 prosent av kostnadene i snitt i form av tilbakebetaling av moms. De fleste destinasjonene som driver møte- og konferansevirksomhet har oversikt over skjemaene som skal fylles ut for tilbakebetaling av moms. Tilbakebetaling av moms kombinert med et generelt lavere prisnivå i Sverige sørger for at konferansene ikke bare opplevelsesrike - men også prisgunstige.
- I tillegg til det faglige utbyttet, står teambuilding og sosiale aktiviteter høyt hos mange selskaper når de planlegger sine samlinger. En rekke svenske aktører har spesialisert seg på dette, og tilbyr alt fra mordmysterier og kunstvandringer til fiske, golf og spaopplevelser, sier Winberg.
Noen konferansetips på den andre siden av grensen:
Tofta Herrgård Tofta Herrgård har en unik nærhet til havet, skjærgården og de va