Magma
15.10.2025
Mellom hunder, historie, Lego og bøker er han professor og leder. Halvt svensk er han også, men det er ingenting halvveis ved Lars Erling Olsen.
En Lego-traktor står ved siden av en Lego-kranbil foran de nedtrukne persiennene. Kontoret ved BI i Nydalen renner over av bøker og enda flere svenske byggesett. Han smiler og viser frem en hvit og gul trucker-kaps der det står «Espa Boller».
- En supersterk merkevare! Varer med merker på er det han driver med. Olsen er professor i markedsføring ved BI, lærebokforfatter og en prisbelønnet foreleser.
- Det er jo å bygge opp litt løgn og bedrag, sier han om faget sitt. - Men samtidig må det være en kjerne av sannhet.
- Fulgte hjertet
En sannhet som startet i hjemmet. Eller hjemmene.
- Jeg er barn av mange steder, vokst opp delvis i Drammen og Tromsø. Så jeg kommer egentlig ikke fra noe sted. Litt av grunnen var at faren min var professor i medisin. Et annet fagfelt enn meg, men det er forskning og vitenskap. Jeg er veldig påvirket av det.
- Hvilke idealer ga det deg? - Verdien av kunnskap, men også etterrettelighet. Hva er sannhet? spør han, og svarer: - Sannhet handler om at man kan etterprøve ting, at man kan ha gode data på ting. Hva er fakta, hva er bevis? En sentral form for moral og livsvisdom jeg vokste opp med.
Opprinnelig ønsket han å studere det samme som faren, men innså tidlig at han ville i en annen retning.
- Så jeg flyttet til Bergen og utdannet meg til siviløkonom. En utdanning min far overhodet ikke forstod poenget med, dette med penger og sånt var liksom litt gærent. Det hadde nok litt sammenheng med at foreldrene mine var akademiske og opptatt av helsevesen, og lite av økonomi og materielle ting. Det skapte en slags motreaksjon. Da ble jeg opptatt av å ha en godt betalt jobb, liksom. Og når vi går på NHH, da får vi en godt betalt jobb. Jeg vil ikke si at det var i fullstendig opposisjon, men det var nok en del av drivkraften. Og så var det jævla gøy å gå der.
Merkevarer var ikke en del av livet hans ennå. Han trodde han skulle jobbe med «regnskap eller økonomiske ting». Men etter studiene ramlet han inn på en bedriftspresentasjon.
- Det var egentlig tilfeldig. Jeg hadde ett kurs på NHH om markedsføring og var helt blank.
Selskapet var Mills, og det skulle endre livet hans.
- Jeg begynte å jobbe med det i praksis. Og når jeg først synes noe er gøy, så har jeg lyst til å gå i dybden på det.
Han tok en Executive MBA ved siden av jobben, noe som satte ham i kontakt med fagmiljøet ved NHH. Der ble han oppfordret til å søke doktorgrad.
- Jeg hadde lyst til å lære teorien som l�
Gå til mediet- En supersterk merkevare! Varer med merker på er det han driver med. Olsen er professor i markedsføring ved BI, lærebokforfatter og en prisbelønnet foreleser.
- Det er jo å bygge opp litt løgn og bedrag, sier han om faget sitt. - Men samtidig må det være en kjerne av sannhet.
- Fulgte hjertet
En sannhet som startet i hjemmet. Eller hjemmene.
- Jeg er barn av mange steder, vokst opp delvis i Drammen og Tromsø. Så jeg kommer egentlig ikke fra noe sted. Litt av grunnen var at faren min var professor i medisin. Et annet fagfelt enn meg, men det er forskning og vitenskap. Jeg er veldig påvirket av det.
- Hvilke idealer ga det deg? - Verdien av kunnskap, men også etterrettelighet. Hva er sannhet? spør han, og svarer: - Sannhet handler om at man kan etterprøve ting, at man kan ha gode data på ting. Hva er fakta, hva er bevis? En sentral form for moral og livsvisdom jeg vokste opp med.
Opprinnelig ønsket han å studere det samme som faren, men innså tidlig at han ville i en annen retning.
- Så jeg flyttet til Bergen og utdannet meg til siviløkonom. En utdanning min far overhodet ikke forstod poenget med, dette med penger og sånt var liksom litt gærent. Det hadde nok litt sammenheng med at foreldrene mine var akademiske og opptatt av helsevesen, og lite av økonomi og materielle ting. Det skapte en slags motreaksjon. Da ble jeg opptatt av å ha en godt betalt jobb, liksom. Og når vi går på NHH, da får vi en godt betalt jobb. Jeg vil ikke si at det var i fullstendig opposisjon, men det var nok en del av drivkraften. Og så var det jævla gøy å gå der.
Merkevarer var ikke en del av livet hans ennå. Han trodde han skulle jobbe med «regnskap eller økonomiske ting». Men etter studiene ramlet han inn på en bedriftspresentasjon.
- Det var egentlig tilfeldig. Jeg hadde ett kurs på NHH om markedsføring og var helt blank.
Selskapet var Mills, og det skulle endre livet hans.
- Jeg begynte å jobbe med det i praksis. Og når jeg først synes noe er gøy, så har jeg lyst til å gå i dybden på det.
Han tok en Executive MBA ved siden av jobben, noe som satte ham i kontakt med fagmiljøet ved NHH. Der ble han oppfordret til å søke doktorgrad.
- Jeg hadde lyst til å lære teorien som l�


































































































