Magma
15.10.2025
Hvordan ser ekte markedsføring ut i en kunstig intelligent verden?
FORSKERPROFILEN
Å bygge over tid 62
Anlov Peter Mathiesen
Hvordan blir man en av Norges ledende merkevareforskere? Møt professor Lars Erling Olsen, som kombinerer teori, praksis og formidling - med Lego som avkobling.
FORSKNING OG VITEN
Fagleder: 66 Strategisk markedsføring - et bredt fagfelt i 2025
Lars Erling Olsen
God markedsføring er sjelden tilfeldig. Faglederen reflekterer over temaet i dette nummeret av Magma og presenterer de ulike artiklenes tilnærming og innhold. Strategisk markedsføring i dag er dypt forankret i forståelsen av endringer i teknologi, samfunn og forbrukeratferd. Det handler om å se muligheter og utfordringer i samtidens komplekse landskap - og om å tilpasse seg i takt med utviklingen. Felles for alle artiklene du kan lese i dette nummeret, er at de viser hvor komplekst og samtidig kritisk viktig markedsføring har blitt for virksomhetens verdiskaping.
Fra bonus til spillifiseringF 69
Gry Agerup
Jakten på den lojale kunden på tvers av landegrenser. Lojalitetsprogrammer er svært utbredt i dagligvarehandelen, og her sammenlikner forfatteren slike programmer i Norge, Storbritannia og Nederland. Det er stor variasjon i nytenkning, særlig i form av personlig tilpasning, spillifisering og abonnementsløsninger. I Storbritannia og Nederland brukes fler
Gå til medietÅ bygge over tid 62
Anlov Peter Mathiesen
Hvordan blir man en av Norges ledende merkevareforskere? Møt professor Lars Erling Olsen, som kombinerer teori, praksis og formidling - med Lego som avkobling.
FORSKNING OG VITEN
Fagleder: 66 Strategisk markedsføring - et bredt fagfelt i 2025
Lars Erling Olsen
God markedsføring er sjelden tilfeldig. Faglederen reflekterer over temaet i dette nummeret av Magma og presenterer de ulike artiklenes tilnærming og innhold. Strategisk markedsføring i dag er dypt forankret i forståelsen av endringer i teknologi, samfunn og forbrukeratferd. Det handler om å se muligheter og utfordringer i samtidens komplekse landskap - og om å tilpasse seg i takt med utviklingen. Felles for alle artiklene du kan lese i dette nummeret, er at de viser hvor komplekst og samtidig kritisk viktig markedsføring har blitt for virksomhetens verdiskaping.
Fra bonus til spillifiseringF 69
Gry Agerup
Jakten på den lojale kunden på tvers av landegrenser. Lojalitetsprogrammer er svært utbredt i dagligvarehandelen, og her sammenlikner forfatteren slike programmer i Norge, Storbritannia og Nederland. Det er stor variasjon i nytenkning, særlig i form av personlig tilpasning, spillifisering og abonnementsløsninger. I Storbritannia og Nederland brukes fler


































































































