Første steg
24.05.2024
Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.
Du har kanskje hørt om pinnestol, klappstol, barokkstol, kubbestol, renessansestol, hvilestol, lenestol, gyngestol, jærstol, ørelappstol, empirestol og folkestol, men hva med eventyrlig bursdagsstol? Med utgangspunkt i en brukt og sliten kjøkkenstol skulle barnehagelærerstudentene ved Universitetet i Agder lage en eventyrlig bursdagsstol for de store anledninger i barnehagen. Stolen skulle være innbydende, flott og oppsiktsvekkende, en bursdagsstol i særklasse. Det skulle være en stol som barna kunne ta i bruk når de hadde bursdag og ble sunget for og gjort ekstra stas på i barnehagen. Stolen har ulik betydning i ulike sosiale relasjoner. Tenk hva Kongetronen betyr versus en enkel pinnestol. Det å sitte på stas, bli verdsatt å få positiv oppmerksomhet i en eventyrlig bursdagsstol kan vekke gode følelser, men for mye oppmerksomhet kan også være utfordrende å håndtere for enkelte barn.
EN KREATIV PROSESS
Ifølge rammeplanens fagområde kunst, kultur og kreativitet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. Beskrivelsene av læringsutbyttene for forming legger vekt på at studentene skal bruke ulike uttrykk, materialer, teknikker og redskaper i egne kunstneriske og skapende prosesser i to- og tredimensjonale uttrykk. I utformingen og arbeidet med stolene ønsket vi å se disse beskrivelsene aktivisert i studentenes egne skapende prosesser uten fasitsvar. Vi ønsket å se kreative løsninger, fantasi og skaperglede, slik at stolen kan bli rommets midtpunkt sammen med dagens bursdagsbarn.
INSPIRERT AV KUNSTNER
Med inspirasjon fra en valgfri kunstner skulle stolen «vekkes opp» i nye uttrykk. Studentene måtte t
Gå til medietEN KREATIV PROSESS
Ifølge rammeplanens fagområde kunst, kultur og kreativitet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering. Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. Beskrivelsene av læringsutbyttene for forming legger vekt på at studentene skal bruke ulike uttrykk, materialer, teknikker og redskaper i egne kunstneriske og skapende prosesser i to- og tredimensjonale uttrykk. I utformingen og arbeidet med stolene ønsket vi å se disse beskrivelsene aktivisert i studentenes egne skapende prosesser uten fasitsvar. Vi ønsket å se kreative løsninger, fantasi og skaperglede, slik at stolen kan bli rommets midtpunkt sammen med dagens bursdagsbarn.
INSPIRERT AV KUNSTNER
Med inspirasjon fra en valgfri kunstner skulle stolen «vekkes opp» i nye uttrykk. Studentene måtte t