Traktor
13.06.2024
Vi ble med på montering av en budsjettlaster fra Polen, på en brukt Valtra.
Verdien av en brukt traktor påvirkes mye av om den har frontlaster. Bruksverdien på en traktor med laster er mye større, og både kjøpere av rene hobbytraktorer eller de som ønsker en ekstratraktor til næringsformål, anser gjerne laster som nødvendig utstyr. Spesielt gjelder dette for traktorer i størrelsen mellom 60 og 120 hestekrefter.
Kjøpernes ønske om laster har ført til at det etter hvert er ganske store prisforskjeller på brukte traktorer med og uten frontlaster. Spesielt for eldre traktorer, i en litt lavere prisklasse, kan det fort skille 100 000 kroner eller mer på et eksemplar med eller uten den nødvendige frontsnabelen. For dem som har ønsket å ettermontere laster på en brukt traktor, har det typisk vært to alternativer: Enten å finne en brukt laster på Finn.no eller en lignende markedsplass, eller å kjøpe en ny frontlaster av et kjent merke for ettermontering. Gode, brukte frontlastere har etter hvert blitt svært vanskelige å finne, og et prisforlangende på 30 000-40 000 kroner for en 30 år gammel skakk, utslitt og slarkete laster, er ikke uvanlig.
Fra Polen på budsjett
Tradisjonelt har frontlastere i Norge gjerne hatt svensk opphav. Merkenavn som Trima, Ålø og etter hvert Quicke er blant lasterne som norske traktorbrukere trekker fram, når de skal beskrive sin favorittlaster. Store og anerkjente europeiske produsenter, som Stoll, MX, Hauer og andre, har aldri fått det samme fotfestet her i landet. Dette har endret seg noe de siste årene, i takt med at traktorprodusenter har valgt å være mer aggressive i sin markedsføring av fabrikkmonterte OEM-lastere. Likevel har det vært en etablert holdning blant brukerne om at de beste lasterne kommer fra Sverige. Polske laste
Gå til medietKjøpernes ønske om laster har ført til at det etter hvert er ganske store prisforskjeller på brukte traktorer med og uten frontlaster. Spesielt for eldre traktorer, i en litt lavere prisklasse, kan det fort skille 100 000 kroner eller mer på et eksemplar med eller uten den nødvendige frontsnabelen. For dem som har ønsket å ettermontere laster på en brukt traktor, har det typisk vært to alternativer: Enten å finne en brukt laster på Finn.no eller en lignende markedsplass, eller å kjøpe en ny frontlaster av et kjent merke for ettermontering. Gode, brukte frontlastere har etter hvert blitt svært vanskelige å finne, og et prisforlangende på 30 000-40 000 kroner for en 30 år gammel skakk, utslitt og slarkete laster, er ikke uvanlig.
Fra Polen på budsjett
Tradisjonelt har frontlastere i Norge gjerne hatt svensk opphav. Merkenavn som Trima, Ålø og etter hvert Quicke er blant lasterne som norske traktorbrukere trekker fram, når de skal beskrive sin favorittlaster. Store og anerkjente europeiske produsenter, som Stoll, MX, Hauer og andre, har aldri fått det samme fotfestet her i landet. Dette har endret seg noe de siste årene, i takt med at traktorprodusenter har valgt å være mer aggressive i sin markedsføring av fabrikkmonterte OEM-lastere. Likevel har det vært en etablert holdning blant brukerne om at de beste lasterne kommer fra Sverige. Polske laste