Utdanning
10.05.2024
Nestleder Ann Mari Milo Lorentzen oppfordrer regjeringen til å legge hele ekspertgrupperapporten Et jevnere utdanningsløp i en skuff.
Ekspertgruppen, nedsatt av Kunnskapsdepartementet, har hatt som mål å foreslå tiltak som kan gjøre utdanningssystemet mer sosialt utjevnende enn i dag.
Blant de viktigste anbefalingene er mer veiledet lek, og såkalt «lekbasert læring», i både barnehage, skole og skolefritidsordning (SFO).
Det får nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen, til å reagere kraftig.
- Min anbefaling til regjeringen er å legge hele denne ekspertgrupperapporten i en skuff, sier Lorentzen.
- Spontan lek er en livsviktig rettighet barn har. I dagens gjennomregulerte barndom er det allerede en stor mangel på pusterom og frie aktiviteter, utdyper hun.
Da er det å innføre en nasjonal føring for mer strukturert og voksenstyrt «lek», gjennom et forhåndsdefinert program, feil vei å gå.
- Vi frykter at dette vil gjøre vondt verre, sier Lorentzen.
- Å pålegge alle barnehager å drive med lekbasert læring åtte timer hver uke, bryter både med barnehagens formål, barns rett til medvirkning og behovet barn har for å kunne leke fritt, u
Gå til medietBlant de viktigste anbefalingene er mer veiledet lek, og såkalt «lekbasert læring», i både barnehage, skole og skolefritidsordning (SFO).
Det får nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen, til å reagere kraftig.
- Min anbefaling til regjeringen er å legge hele denne ekspertgrupperapporten i en skuff, sier Lorentzen.
- Spontan lek er en livsviktig rettighet barn har. I dagens gjennomregulerte barndom er det allerede en stor mangel på pusterom og frie aktiviteter, utdyper hun.
Da er det å innføre en nasjonal føring for mer strukturert og voksenstyrt «lek», gjennom et forhåndsdefinert program, feil vei å gå.
- Vi frykter at dette vil gjøre vondt verre, sier Lorentzen.
- Å pålegge alle barnehager å drive med lekbasert læring åtte timer hver uke, bryter både med barnehagens formål, barns rett til medvirkning og behovet barn har for å kunne leke fritt, u