Utdanning
09.02.2024
Antologien Handlingsrom i utdanningsprofesjoner er et betimelig innspill til dagens debatt om læreryrkene.
Styringsideologien, New Public Management, strukturendringer, rettsliggjøring og styringsvilje, har innsnevret lærerprofesjonenes autonomi. I boka settes søkelys på virkninger av dette. Den er fokusert når det gjelder temaet, men favner vidt når det gjelder lærerprofesjonene, fra barnehage til universitet. Boka har sju artikler av elleve forfattere, nesten alle forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge.
I innledningskapitlet, «Profesjonelt handlingsrom når management mister grepet», intoneres bokas anliggender. Det gis et bakteppe og begreper klargjøres, blant annet handlingsrom: «profesjonelle pedagogers mulighet til å ha innflytelse på innhold, metode og evaluering i eget arbeid».
Gå til medietI innledningskapitlet, «Profesjonelt handlingsrom når management mister grepet», intoneres bokas anliggender. Det gis et bakteppe og begreper klargjøres, blant annet handlingsrom: «profesjonelle pedagogers mulighet til å ha innflytelse på innhold, metode og evaluering i eget arbeid».