Tidsskrift for norsk psykologforening
02.01.2024
Denne overskriften leder kanskje tankene hen til menneskemøter mellom pasient og behandler. I mange år har det vært stort fokus på å forbedre eektivitet, kvalitet og produktivitet i disse møtene. Dette er legitime og ønskelige mål, men jeg vil rette oppmerksomheten mot hvordan menneskene som går på jobb i helsetjenesten ivaretas og lyttes til, og mot behovet for økt tillit i tjenesten.
I iveren etter effektivisering og maksimering av nytte, har noe gått tapt på veien. Vi ser i dag en sterk gjennomtrekk av ansatte i helse- og omsorgstjenesten, noe som rammer pasientene og er en trussel mot likeverdige helsetjenester.
«De ansatte». «Fagfolkene». «Helsepersonell». Det er rollene vi har, men er vi også altruistiske helter? Eller snarere selvegne opportunister? Verken eller, vil jeg si. Tegningene under pandemien der personellet dro uniformen til side og la for dagen Supermann-drakt under, ga meg en ubehagelig følelse. Jeg skjønner at illustrasjonene var hedrende, men de bygger opp under et bilde som ikke er reelt. Vi som jobber i tjenestene er ikke altruistiske superhelter, vi er vanli
Gå til mediet«De ansatte». «Fagfolkene». «Helsepersonell». Det er rollene vi har, men er vi også altruistiske helter? Eller snarere selvegne opportunister? Verken eller, vil jeg si. Tegningene under pandemien der personellet dro uniformen til side og la for dagen Supermann-drakt under, ga meg en ubehagelig følelse. Jeg skjønner at illustrasjonene var hedrende, men de bygger opp under et bilde som ikke er reelt. Vi som jobber i tjenestene er ikke altruistiske superhelter, vi er vanli