Første steg
01.12.2023
Reidar har lang erfaring fra jobb i barnehager. Men hovslageren manglet formell kompetanse. Nå har han begynt på en master.
J eg startet å jobbe i barnehage som sivilarbeider i 1985, og trivdes så godt at jeg i perioder fortsatte som assistent, sier Reidar Syvertsen. Han er nyutdannet barnehagelærer i en alder av 61 år og bor på småbruket Kobbergård i Nore og Uvdal kommune. Nå er målet en master i barnehageledelse.
STUDERTE PÅ DELTID
Reidar studerte på deltid over fire år på Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) i Trondheim. I tillegg jobbet han som hovslager på kvelder og helger. Han finansierte studiene selv, fram til han fikk jobb i Nore og Uvdal kommune i 2019 og fikk dekket noen av utgiftene til studiene.
For Reidar var det nesten vemodig å slutte med studiene, nå satser han på en master.
- Jeg ønsker å ta mer utdanning for å kunne tilføre mest mulig faglig kunnskap i jobben. Det er også svært utviklende for min egen del. Jeg opplever at jeg lærer mye om meg selv, om relasjoner og om hvordan organisasjoner fungerer, sier Reidar. Han sier det er nyttig med lang og variert yrkeserfaring, i tillegg til erfaring med egne barn og barnebarn.
- Jeg er opptatt av at vi ikke skal gjøre ting fordi vi alltid har gjort det slik, det er viktig
Gå til medietSTUDERTE PÅ DELTID
Reidar studerte på deltid over fire år på Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) i Trondheim. I tillegg jobbet han som hovslager på kvelder og helger. Han finansierte studiene selv, fram til han fikk jobb i Nore og Uvdal kommune i 2019 og fikk dekket noen av utgiftene til studiene.
For Reidar var det nesten vemodig å slutte med studiene, nå satser han på en master.
- Jeg ønsker å ta mer utdanning for å kunne tilføre mest mulig faglig kunnskap i jobben. Det er også svært utviklende for min egen del. Jeg opplever at jeg lærer mye om meg selv, om relasjoner og om hvordan organisasjoner fungerer, sier Reidar. Han sier det er nyttig med lang og variert yrkeserfaring, i tillegg til erfaring med egne barn og barnebarn.
- Jeg er opptatt av at vi ikke skal gjøre ting fordi vi alltid har gjort det slik, det er viktig