Magasinet for fagorganiserte
05.10.2023
Mens de som kjører rutebuss får ekstra betalt for arbeid både på kvelder og i helger, får ikke turbilsjåførene en krone ekstra for slik ubekvem arbeidstid. - Sånn kan det ikke fortsette, sier turbussjåfør Dag Arne Guttormsen.
- Vi kan tidvis føle oss som en underklasse blant bussjåførene. Vi må jobbe mange flere timer for å ha en anstendig lønn, og vi vet sjelden hvor og når vi skal jobbe om en uke eller to. Manglende forutsigbarhet kan gjøre det vanskelig å planlegge dagene, sier Dag Arne Guttormsen.
Siden 2012 har han jobbet for Tide Kommersiell, og han er også Fellesforbundets tillitsvalgte for 300-400 sjåførkolleger over hele landet i Tide sin kommersielle avdeling.
- Mange turbilsjåfører i bransjen slutter fordi arbeidsvilkår og lønn er for dårlig. De kjører heller ekspressbusser eller i andre bussavdelinger. En kollega gikk opp 7000 kroner i måneden da han bytte
Les opprinnelig artikkelSiden 2012 har han jobbet for Tide Kommersiell, og han er også Fellesforbundets tillitsvalgte for 300-400 sjåførkolleger over hele landet i Tide sin kommersielle avdeling.
- Mange turbilsjåfører i bransjen slutter fordi arbeidsvilkår og lønn er for dårlig. De kjører heller ekspressbusser eller i andre bussavdelinger. En kollega gikk opp 7000 kroner i måneden da han bytte