Første steg
09.12.2016
Barnehagelærere bør kjenne de ulike læringsteoriene, fordi de vil møte dem når de møter skolens læringsforståelse.
Roger Säljös bok Læring er en fryd å lese. Det gjelder både innhold og språk.
Ifølge Øystein Gilje i forordet til den norske utgaven er dette en lærebok som tar opp «et avgjørende spørsmål som alle lærer- og pedagogikkstudenter bør kjenne: Hvordan kan vi forstå fenomenet læring». For et faglig begrunnet syn på læring, som forskningsbasert kunnskap gir, er en helt grunnleggende del av å være profesjonell lærer (s. 9). Læringsbegrepet er mangetydig, noe den aktuelle diskusjonen om læring i skole, barnehage og politikk viser. Derfor er boka etterlengtet, uansett trinn. Den gir hjelp «til å rydde i det l�
Gå til medietIfølge Øystein Gilje i forordet til den norske utgaven er dette en lærebok som tar opp «et avgjørende spørsmål som alle lærer- og pedagogikkstudenter bør kjenne: Hvordan kan vi forstå fenomenet læring». For et faglig begrunnet syn på læring, som forskningsbasert kunnskap gir, er en helt grunnleggende del av å være profesjonell lærer (s. 9). Læringsbegrepet er mangetydig, noe den aktuelle diskusjonen om læring i skole, barnehage og politikk viser. Derfor er boka etterlengtet, uansett trinn. Den gir hjelp «til å rydde i det l�