Hva gjør arkitektskolene når sånne situasjoner oppstår? Rektor ved Bergen arkitekthøgskole (Bas) Emma Nilsson ønsker innlegget velkommen, og mener det er viktig å holde samtalen om gråsonene i gang.
- Innlegget viser også at det er like viktig hvordan vi snakker om disse gråsonene, hvor det kanskje ikke har skjedd noe galt, men hvor det likevel har oppstått en usikkerhet, både mellom lærer og student, eller mellom studenter. Det er viktig å etablere et samtalerom hvor vi kan adressere dette som prinsipielle spørsmål, ikke bare enkelttilfeller, sier Nilsson.
Fortrolig forhold med studentene
Studentene har mulighet til å melde fra til skolen, både gjennom studentombud og gjennom en funksjon på skolens nettside, der man kan si fra om noe har skjedd på feil måte. I tillegg skriver alle nyansatte under på en erklæring der det blant annet understrekes at man skal holde en profesjonell distanse.
- Nerhus oppfordrer institusjonene til å gå en runde med seg selv, og til å få i stand gode rutiner. Har dere gode nok rutiner for slike saker?
- Rutinene våre er på plass. Det finnes både formelle rutiner, og vi har også veldig nær kontakt med våre studenter. Bachelor- og masterstudentene har hver sin kon