HiOA-ledelsen sa seg i hovedsak enig i Rambølls diagnose: Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har for stor administrasjon og har ikke klart å ta ut stordriftsfordeler etter fusjonen mellom Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus i 2011.
Årsakene er, ifølge Rambøll, for stor autonomi innad i enhetene og hos enkeltmedarbeidere, utydelig styring og ledelse, ingen entydig beslutningsstruktur, utydelig ansvarsfordeling av administrative oppgaver, at de enkelte funksjonene er organisert i siloer med liten samhandling mellom seg, ineffektive it-systemer, manglende oppfølging av utviklingsarbeid, ineffektiv møtekultur.
Selv om HiOA-ledelsen er enig i hovedkonklusjonene i Rambøll-rapporten, var den mer usikker på medisinen Rambøll foreskrev i de 10 tiltakene. Der sto ansettelsesstopp øverst, foran prosjektstopp og blant annet innføring av en servicepartner-modell der en ansatt fra sentraladministrasjonen skulle plasseres på fakultet, men rapportere sentralt, populært kalt muldvarp-modellen.
Har møtt velvilje
Nå har fungerende direktør for organisasjon og virksomhetsstyring, Tore Hansen, gått gjennom Rambølls forslag sammen med direktørene for de berørte fagområdene, fakultetsdirektørene og administrativ leder for Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA).
Hansen sier at runden han har hatt i organisasjonen viser at det er vilje til å gjennomføre en god del av det Rambøll foreslo.
- Da vi først presenterte Rambølls forslag til tiltak for rektors ledergruppe og på et allmøte for de berørte delene av administrasjonen, møtte vi en del skepsis og jeg var redd for at vi ikke ville få gjennomført så mye. Nå synes jeg det virker som om det er vilje til å gjennomføre mye og at man ser behovet for å effektivisere. Det er stor enighet om hovedkonklusjonene i analysen Rambøll har kommet med, og om behovet for å frigjøre ressurser til kjernevirksomheten vår - utdanning og forskning, sier han.
Anbefaler stillingsfrys
Hansens anbefaling overfor rektor, som er den som skal ta beslutningen, er å innføre umiddelbar stillingsfrys