NTL-magasinet
02.02.2022
Havariinspektører har krav på å få vite mer enn politiet når en ulykke inntreffer. Men hvem som har skylden, bryr de seg ikke om.
Troverdig. Kompetent. Nytenkende. Medmenneskelig.
- Det handler mye om å ha respekt for folk som står i en krisesituasjon. Respekt er undervurdert, sier Alexandra Wiland.
Hun er havariinspektør og NTL-tillitsvalgt i Statens havarikommisjon (SHK). Deres verdier forklarer mye av hva jobben hennes går ut på.
Det som ikke skal skje
For når en alvorlig trafikkulykke inntreffer, går alarmen. Da må noen av de ti havariinspektørene i SHKs avdeling for vei og landforsvar rykke ut til ulykkesstedet. Hvordan kunne det gå så galt? Det er det de skal undersøke.
I garasjen viser hun en bil som nå sjekkes. Bilen er totalvrak. Rundt ligger en stor del av et autovern. Her har det skjedd noe som absolutt ikke skulle skje. At ingen døde i denne ulykken, er bare flaks.
- Midtrekkverket gikk inn i høyre hjulbue og inn i bilen. Det skal ikke skje. Hvordan er det autovernet montert? tenker jeg da. Undersøkelsen vil fokusere på hvorfor midtrekkverket ga etter. Konstruksjon, tilstand og utforming vil bli undersøkt opp mot gjeldende krav, sier hun.
Statens havarikommisjon (SHK) er en uavhengig etat underlagt Samferdselsdepartementet. Kommisjonen skal undersøke ulykker og alvorlige hendelser innenfor luftfarts-, jernbane, veg-, sjøfarts- og forsvarssektoren.
De siste årene har Norge vært det sikreste landet i verden i trafikken, ifølge Trygg Trafikk. I 2019 hadde Norge 20 drepte i trafikk per million innbyggere. Gjennomsnittet i Europa var 51 drepte.
I 1970 døde 560 mennesker i trafikken i Norge. I fjor var tallet 87. Det er en nedgang på nesten 85 prosent. Samtidig er trafikken nesten firedoblet.
2021 var andre året på rad med rekordlavt antall dødsulykker. Likevel er det ikke den samme nedgangen i antall personer som blir
Les opprinnelig artikkel- Det handler mye om å ha respekt for folk som står i en krisesituasjon. Respekt er undervurdert, sier Alexandra Wiland.
Hun er havariinspektør og NTL-tillitsvalgt i Statens havarikommisjon (SHK). Deres verdier forklarer mye av hva jobben hennes går ut på.
Det som ikke skal skje
For når en alvorlig trafikkulykke inntreffer, går alarmen. Da må noen av de ti havariinspektørene i SHKs avdeling for vei og landforsvar rykke ut til ulykkesstedet. Hvordan kunne det gå så galt? Det er det de skal undersøke.
I garasjen viser hun en bil som nå sjekkes. Bilen er totalvrak. Rundt ligger en stor del av et autovern. Her har det skjedd noe som absolutt ikke skulle skje. At ingen døde i denne ulykken, er bare flaks.
- Midtrekkverket gikk inn i høyre hjulbue og inn i bilen. Det skal ikke skje. Hvordan er det autovernet montert? tenker jeg da. Undersøkelsen vil fokusere på hvorfor midtrekkverket ga etter. Konstruksjon, tilstand og utforming vil bli undersøkt opp mot gjeldende krav, sier hun.
Statens havarikommisjon (SHK) er en uavhengig etat underlagt Samferdselsdepartementet. Kommisjonen skal undersøke ulykker og alvorlige hendelser innenfor luftfarts-, jernbane, veg-, sjøfarts- og forsvarssektoren.
De siste årene har Norge vært det sikreste landet i verden i trafikken, ifølge Trygg Trafikk. I 2019 hadde Norge 20 drepte i trafikk per million innbyggere. Gjennomsnittet i Europa var 51 drepte.
I 1970 døde 560 mennesker i trafikken i Norge. I fjor var tallet 87. Det er en nedgang på nesten 85 prosent. Samtidig er trafikken nesten firedoblet.
2021 var andre året på rad med rekordlavt antall dødsulykker. Likevel er det ikke den samme nedgangen i antall personer som blir