At traktoren kan få en ufrivillig stans, er slikt du må regne med, men omfanget av feil er som regel av det håndterbare slaget. Om motoren ruser seg opp og ned, og eksosen kommer støtvis ut av potta, er diagnosen i nær sagt alle tilfeller, enten tett dieselfilter eller problemer med tilførselen. Skjer ulykka vinterstid, må du først og fremst forsikre deg om at at du har vinterdiesel på tanken. Om ikke dette gir hell og lykke, må andre inngrep til.
Vi vil i denne saken kort forklare virkemåten bak ei mekanisk dieselpumpe, men holde hovedfokus på hva du kan utføre av feilsøking og reparasjon i gårdsverkstedet. De fleste tipsene er overførbare, også til dagens motorer med et mer avansert drivstoffsystem, da det primært blir snakk om dieselens vei fra tanken og fram til pumpa.
Fingrene av fatetModerne dieselsystemer av common rail-typen kombinerer elektronikk og mekanikk i et komplekst og avansert samspill. På ei tradisjonell drivstofflinje skjer det meste mekanisk, men dette betyr slettes ikke at ingeniørene bak, sto noe tilbake hva angår presisjonshåndverk. Den mekaniske dieselpumpa er et finmaskinert urverk som krever spesialutstyr, et særlig pertentlig renhold og vid kompetanse før du begir seg ut på full demontering. En møkkete hobbymekaniker, fattigslig utstyrt med kun en slarkete skiftenøkkel og uskarp skrutrekker fra Geilo verktøyfabrikk, bør således holde grove arbeidsfingre unna. Heldigvis skyldes plunder med drivstoffsystemet stort sett den mindre avanserte delen av konstruksjonen. Der er det derfor ikke farlig å slå seg løs om så finmotorikken er sviktende, og den tekniske innsikten kun er skodd på livserfaring.
Dieselsystemet på traktorer med et tradisjonelt, registerstyrt drivstoffsystem består av ei tilførselsside, enkelte ganger omtalt som lavtrykksdelen, og ei høytrykksside. På høyttrykksdelen finner vi dieselpumpa, dyser og dyserør. Dieselpumpa kan ha ulike utforminger fra motor til motor. Enkelte traktorer har ei såkalt rekkepumpe, mens andre motorer får føden gjennom ei rotasjonspumpe (1, 2, 3).
Konstruksjonsmessige ulikheterEi rekkepumpe kan sammenliknes med en vanlig stempelmotor. Inne i pumpa er det små ventiler og stempler som komprimerer dieselen, og setter den under trykk, slik at dysene åpnes og dri