AddToAny

Gartnerløkka-Kolsdalen: Gordisk knute skal løses i Kristiansand

Gartnerløkka-Kolsdalen: Gordisk knute skal løses i Kristiansand
Prosjekt E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand skal gi et trafikksikkert veganlegg med effektiv trafikkavvikling og god kapasitet for alle trafikantgrupper. Den første byggekontrakten er nå signert.
Gartnerløkka er et trafikknutepunkt som består av europavegene E18 og E39, riksveg 9, Vestre Strandgate, kryss til fergeterminalen, Kristiansand jernbanestasjon, godsspor til containerhavn, kollektivtrafikk, syklende og gående. Det var fire tilbydere totalt og Holbæk Anlegg AS hadde det beste tilbudet med lavest pris. Det er en liten, men komplisert jobb med et stort overvannsrør som skal ut over havna og gjennom spuntveggen i kaia under vann.

FOSSILFRITT ANLEGG
Statens vegvesen skal utføre forberedende arbeider med fire mindre entrepriser. Disse sendes ut i løpet av 2021. Deretter skal man utvikle og prosjektere hovedarbeidene i et samspill mellom byggherre, entreprenør og konsulent. E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et konsentrert samferdselsprosjekt i by, med muligheter for å være et fossilfritt anlegg og klimavennlig. Dette går på alt av maskiner og utstyr i tillegg til massehåndtering, materialvalg, materialproduksjon, leveranser, byggemetoder, m.m. I kontraktene ønsker Statens vegvesen å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig.

5-6 ÅRS BYGGETID
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et byggeprosjekt som har planprosjektet E39 Gartnerløkka-Breimyr og reguleringspla
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt