Byggfakta
07.09.2021
Prosjekt E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand skal gi et trafikksikkert veganlegg med effektiv trafikkavvikling og god kapasitet for alle trafikantgrupper. Den første byggekontrakten er nå signert.
Gartnerløkka er et trafikknutepunkt som består av europavegene E18 og E39, riksveg 9, Vestre Strandgate, kryss til fergeterminalen, Kristiansand jernbanestasjon, godsspor til containerhavn, kollektivtrafikk, syklende og gående. Det var fire tilbydere totalt og Holbæk Anlegg AS hadde det beste tilbudet med lavest pris. Det er en liten, men komplisert jobb med et stort overvannsrør som skal ut over havna og gjennom spuntveggen i kaia under vann.
FOSSILFRITT ANLEGG
Statens vegvesen skal utføre forberedende arbeider med fire mindre entrepriser. Disse sendes ut i løpet av 2021. Deretter skal man utvikle og prosjektere hovedarbeidene i et samspill mellom byggherre, entreprenør og konsulent. E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et konsentrert samferdselsprosjekt i by, med muligheter for å være et fossilfritt anlegg og klimavennlig. Dette går på alt av maskiner og utstyr i tillegg til massehåndtering, materialvalg, materialproduksjon, leveranser, byggemetoder, m.m. I kontraktene ønsker Statens vegvesen å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig.
5-6 ÅRS BYGGETID
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et byggeprosjekt som har planprosjektet E39 Gartnerløkka-Breimyr og reguleringspla
Gå til medietFOSSILFRITT ANLEGG
Statens vegvesen skal utføre forberedende arbeider med fire mindre entrepriser. Disse sendes ut i løpet av 2021. Deretter skal man utvikle og prosjektere hovedarbeidene i et samspill mellom byggherre, entreprenør og konsulent. E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et konsentrert samferdselsprosjekt i by, med muligheter for å være et fossilfritt anlegg og klimavennlig. Dette går på alt av maskiner og utstyr i tillegg til massehåndtering, materialvalg, materialproduksjon, leveranser, byggemetoder, m.m. I kontraktene ønsker Statens vegvesen å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig.
5-6 ÅRS BYGGETID
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er et byggeprosjekt som har planprosjektet E39 Gartnerløkka-Breimyr og reguleringspla


































































































