Første steg
28.05.2021
Emma Rose ser reinen bli slaktet i den nye samiske barnehagen i Alta. Ønsket er å styrke den samiske kulturen og det truede språket.
va er det? spør
-H Emma Rose.
- Blod og et hode. Vil dere ta på det? svarer reineier Johnny Henrik Skum.
- Neeeeiii, kommer det fra barneflokken. - Det er ikke farlig. Bare prøv!
Emma Rose stikker forsiktig en finger på reinsdyrhodet. Hun går i Altas første kommunale samiske barnehage, Guovddá mánáidgárdi, og er med på å skille og slakte rein.
LÆRER Å BRUKE KNIV
- Jeg trives med å lære fra meg, og det er viktig at tradisjonskunnskap går videre, sier Johnny Henrik Skum fra reindistrikt 22 Fiettar. Han er med i reindrifta og vikarlærer på barneskolen i den lille bygda Máze. Det er musikk i ørene til styrer Monika Skum i Guovddá mánáidgárdi.
Målet med samiske barnehager er å fremme barnas samiskspråklige kompetanse, styrke barnas samiske identitet og videreføre samiske verdier og kultur.
- Hva betyr det i praksis, og er den veldig ulik en norsk barnehage?
- I vår barnehage er samisk hverdagsspråket. Vi prater, synger og leser på vårt språk. Noe av pedagogikken og metodikken er nok litt annerledes. Vi har også et større fokus enn mange norske barnehager på at barna tidlig skal gjøre seg erfaringer, selvsagt med voksenstøtte. De får lære å bruke kniv og være med i tradisjonelt arbeid, forteller styreren.
Derfor er de her i Áisoraive, midt på fjellet 50 kilometer fra Alta sentrum der barnehagen er. Lavvoene er oppslått,
reinskrotter på bakken er fri for innmat, mens andre er klargjort for t
Gå til mediet-H Emma Rose.
- Blod og et hode. Vil dere ta på det? svarer reineier Johnny Henrik Skum.
- Neeeeiii, kommer det fra barneflokken. - Det er ikke farlig. Bare prøv!
Emma Rose stikker forsiktig en finger på reinsdyrhodet. Hun går i Altas første kommunale samiske barnehage, Guovddá mánáidgárdi, og er med på å skille og slakte rein.
LÆRER Å BRUKE KNIV
- Jeg trives med å lære fra meg, og det er viktig at tradisjonskunnskap går videre, sier Johnny Henrik Skum fra reindistrikt 22 Fiettar. Han er med i reindrifta og vikarlærer på barneskolen i den lille bygda Máze. Det er musikk i ørene til styrer Monika Skum i Guovddá mánáidgárdi.
Målet med samiske barnehager er å fremme barnas samiskspråklige kompetanse, styrke barnas samiske identitet og videreføre samiske verdier og kultur.
- Hva betyr det i praksis, og er den veldig ulik en norsk barnehage?
- I vår barnehage er samisk hverdagsspråket. Vi prater, synger og leser på vårt språk. Noe av pedagogikken og metodikken er nok litt annerledes. Vi har også et større fokus enn mange norske barnehager på at barna tidlig skal gjøre seg erfaringer, selvsagt med voksenstøtte. De får lære å bruke kniv og være med i tradisjonelt arbeid, forteller styreren.
Derfor er de her i Áisoraive, midt på fjellet 50 kilometer fra Alta sentrum der barnehagen er. Lavvoene er oppslått,
reinskrotter på bakken er fri for innmat, mens andre er klargjort for t