Fagbladet
26.04.2021
En beboer som plages av uro, kan fort oppleves som en plage i avdelingen. Kunsten er da å ikke ty til medikamenter. Bedre hjelp fins i aktiviteter som engasjerer akkurat denne urolige beboeren, som for eksempel å ta en spasertur.
Rosita Eliassen er spesialhjelpepleieren som forelska seg i en modell.
- Det er ingen hemmelighet, ler hun.
Modellen heter TID, et kort akronym for det mer kompliserte navnet «Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens». Den gir en oppskrift på hvordan personalet kan hjelpe mennesker med demens når sykdommen gjør dem urolige, utrygge eller kanskje utagerende eller søvnløse.
- Vi har lenge vært opptatt av personsentrert og aktiv omsorg. Med TID-modellen ble dette komplett, sier Rosita.
Hun kombinerer en halv stilling som aktivitets-, frivillighet- og kulturansvarlig ved Sørvald bo- og behandlingssenter i Lillestrøm kommune med en halv stilling som frivilligkoordinator i en annen kommune.
PLEIERNE SKAL IKKE BARE TÅLE
Når en eller flere pleiere føler seg utfordret av atferden til en av beboerne, melder de fra til TID-administrator eller tilsynslege. I mange tilfeller brukes TID-modellen for å finne en løsning.
Før kunne en pleier som tok opp et problem bli møtt med «Det får du bare tåle. Det er en del av jobben.». Nå har de et verktøy.
- Første steg er et TID-møte der alle ansatte blir hørt. Her går vi gjennom beboerens livs- og sykehistorie. Derfor er alltid tils
Gå til mediet- Det er ingen hemmelighet, ler hun.
Modellen heter TID, et kort akronym for det mer kompliserte navnet «Tverrfaglig Intervensjonsmodell ved utfordrende atferd ved Demens». Den gir en oppskrift på hvordan personalet kan hjelpe mennesker med demens når sykdommen gjør dem urolige, utrygge eller kanskje utagerende eller søvnløse.
- Vi har lenge vært opptatt av personsentrert og aktiv omsorg. Med TID-modellen ble dette komplett, sier Rosita.
Hun kombinerer en halv stilling som aktivitets-, frivillighet- og kulturansvarlig ved Sørvald bo- og behandlingssenter i Lillestrøm kommune med en halv stilling som frivilligkoordinator i en annen kommune.
PLEIERNE SKAL IKKE BARE TÅLE
Når en eller flere pleiere føler seg utfordret av atferden til en av beboerne, melder de fra til TID-administrator eller tilsynslege. I mange tilfeller brukes TID-modellen for å finne en løsning.
Før kunne en pleier som tok opp et problem bli møtt med «Det får du bare tåle. Det er en del av jobben.». Nå har de et verktøy.
- Første steg er et TID-møte der alle ansatte blir hørt. Her går vi gjennom beboerens livs- og sykehistorie. Derfor er alltid tils