Psykisk helse
07.04.2021
Den britiske utviklingspsykologen Simon Baron-Cohen skriver i sin bok om autisme som kompetanse. - Hyper-systematiserere har drevet vår sivilisasjon fremover, sier han.
Jonah var født annerledes. Da han begynte på skolen var han ofte alene i skolegården, nesten alltid i nærheten av trær. Han samlet blader.
Det andre ikke visste, eller ikke skjønte, var at Jonah lette etter mønstre. Han fant forskjellige bladtyper - noen runde, noen elliptiske og noen med en underlig taggete form. De hadde stengler - eller ikke, og bladnerver som var parallelle, samspillende eller avvikende. Han oppdaget fem ulike typer - og så fant han en til.
Jonah lette etter mønstre og fant dem. Han var en
pattern seeker.
Oppdages tidlig
Fortellingen om Jonah står å lese i boka The Pattern Seekers: How Autism Drives Human Invention. Her forteller den britiske forfatteren og uviklingspsykologen Simon Baron-Cohen hvordan alle blir skadelidende hvis vi ignorerer autisters kompetanse.
Men å nyte godt av den kompetansen forutsetter at vi oppdager det autistiske barnet tidlig og at skole og samfunn møter deres behov mens de fortsatt er barn.
- Hvordan kan foreldre vite at de har fått et autistisk barn?
- Foreldre er i ulik grad klar over hva deres barn bør kunne på ulike aldersnivåer, sier Baron-Cohen.
- Hvis barnet for eksempel ikke har begynt å snakke i toårsalderen, kan det være et tegn på autisme. Det samme gjelder hvis barnet ikke utviser sosiale ferdigheter i en alder av halvannet til to år. Hvis barnet ikke snakker og ikke peker eller gestikulerer vil det ofte være et varsel for foreldrene, sier han.
- Disse barna må støttes og følges opp fordi alle barn har rett på et verdig liv. Det kan være språkterapi, spesielle utdanningsprogram eller program som fokuserer på sosiale ferdigheter. Det viktige er at det autistiske barnet oppdages tidlig. Jo tidligere vi kan identifisere at barnet har spesielle behov, jo bedre kan vi ta vare på det
Gå til medietDet andre ikke visste, eller ikke skjønte, var at Jonah lette etter mønstre. Han fant forskjellige bladtyper - noen runde, noen elliptiske og noen med en underlig taggete form. De hadde stengler - eller ikke, og bladnerver som var parallelle, samspillende eller avvikende. Han oppdaget fem ulike typer - og så fant han en til.
Jonah lette etter mønstre og fant dem. Han var en
pattern seeker.
Oppdages tidlig
Fortellingen om Jonah står å lese i boka The Pattern Seekers: How Autism Drives Human Invention. Her forteller den britiske forfatteren og uviklingspsykologen Simon Baron-Cohen hvordan alle blir skadelidende hvis vi ignorerer autisters kompetanse.
Men å nyte godt av den kompetansen forutsetter at vi oppdager det autistiske barnet tidlig og at skole og samfunn møter deres behov mens de fortsatt er barn.
- Hvordan kan foreldre vite at de har fått et autistisk barn?
- Foreldre er i ulik grad klar over hva deres barn bør kunne på ulike aldersnivåer, sier Baron-Cohen.
- Hvis barnet for eksempel ikke har begynt å snakke i toårsalderen, kan det være et tegn på autisme. Det samme gjelder hvis barnet ikke utviser sosiale ferdigheter i en alder av halvannet til to år. Hvis barnet ikke snakker og ikke peker eller gestikulerer vil det ofte være et varsel for foreldrene, sier han.
- Disse barna må støttes og følges opp fordi alle barn har rett på et verdig liv. Det kan være språkterapi, spesielle utdanningsprogram eller program som fokuserer på sosiale ferdigheter. Det viktige er at det autistiske barnet oppdages tidlig. Jo tidligere vi kan identifisere at barnet har spesielle behov, jo bedre kan vi ta vare på det