Statistikken viser at totalsalget har falt med over 21 prosent, til lave 2 602 traktorer. Vi tok en runde med de ulike aktørene, for å høre litt hvilke tanker de gjør seg seg, både rundt 2020 og ikke minst 2021.
EikmaskinEikmaskin har tre ulike merker i porteføljen, som selges av ulike forhandlere og kjeder. Det er litt regionsavhengig hvem som representerer de ulike merkene. De har desidert størst markedsandel, med 50,7 prosent, fordelt på sine tre merker. Det betyr at over én av to solgte traktorer i Norge, importeres av Eikmaskin.
ValtraTor Jon Garberg er Valtra-sjef, og han kan fortelle at han er godt fornøyd med fjorårets salg, til tross for at de også har solgt færre enheter enn i 2019. Ikke minst er han glad for at Valtra klarte å sikre seg seg markedslederrollen i et tøft og krevende marked.
- Jeg tror de fleste er enige i at 2020 har vært et veldig spesielt år. Likevel har vi lyktes bra med det vi har jobbet for. Vi har et et godt team, som er i stand til å støtte forhandlerne våre med det de trenger for å dra i land salgene. Jeg håper virkelig vi kan nærme oss en normalsituasjon i 2021, så det blir lettere å møte kundene våre igjen, avslutter Tor Jon Garberg i Eikmaskin.
Massey FergusonMassey Ferguson er Eikmaskins nest største merke i 2020, med 17,2 prosent markedsandel. MF-sjefen Gard Molvig forteller:
- Vi er rimelig fornøyde med en markedsandel i Norge på 17,2 prosent. Vi hadde håpet å se 18-tallet, men er komfortable med at vi oppnådde en trygg tredjeplass og endte kun