Men forskning og innføring av ny læreplan viser andre innfallsvinkler til matematikklæring som også gir forståelse for lærestoffet. Hvordan skal matematikkopplæringen egentlig foregå?
Matematisk kompetanse for framtidas samfunn
Først ønsker vi at du skal tenke gjennom følgende: Ble du oppfattet som «flink» i matematikk gjennom egen skolegang? Har du brukt matematikkunnskapene dine senere?
«Flink» i dagligspråket betyr å ha kompetanse i matematikk. Det innebærer å kunne beregne, forstå begreper og sammenhenger i matematikk og kombinere løsningsmåter. Det betyr også å anvende det lærte både i og utenfor matematikkfaget, og resonnere seg fram i oppgaver der framgangsmåten er glemt. Dessuten må matematikk ses som et nyttig fag i mange praktiske situasjoner og utfordringer i livet og gi tro på at innsats bidrar til læring.
Sist høst fikk vi ny læreplan, Kunnskapsløftet 2020. Den ble utformet etter at det regjeringsoppnevnte Lu