Den norske tannlegeforenings Tidende
12.11.2020
Norsk Helsenett øker kapasiteten på nettet, og dermed prisene. Men hva skal tannlegene med økt kapasitet når de hverken har e-resept eller elektronisk samhandling? En kikk på sosiale medier viser at disse utgiftene begynner å bli vel sure for mange, og at tannlegene er lei av å betale for noe de ikke får.
Aller først: Jeg vet ikke om alle medlemmene er klar over det, men som tillitsvalgt vet jeg at NTF legger mye arbeid i e-helseområdet, sier tannlege og leder i Nord-Trøndelag Tannlegeforening, Niklas Angelus. - Rikspolitikerne kjenner ikke detaljene og vet som oftest ikke hva status er, i likhet med leger og pasienter. Når de får høre at vi hverken har e-resept eller en elektronisk samhandling som fungerer, er de overrasket og synes det er hårreisende. «Slik kan vi ikke ha det!» får vi høre. Men det skjer fremdeles lite, sier han.
E-helse er en tung materie å jobbe med, noe også de siste ukenes diskusjoner i storting og regjering om den nye e-helseloven og det omstridte journal- og samhandlingsprosjektet Akson illustrerer.
Elektronisk samhandling
- Saken er at Norsk Helsenett øker prisene, men for oss tannleger fungerer tjenestene fremdeles ikke tilfredsstillende. Vi trenger både e-resept og elektronisk henvisning og samhandling. Disse tjenestene har ikke tannlegene i dag, men vi betaler likevel samme pris som legene for Norsk Helsenett.
- At den elektroniske samhandlingen ikke fungerer, går ut over pasientsikkerheten. Dette er noe som skulle ha fungert, men i praksis ikke gjør det. Vi er avhengige av en sikker måte å overføre pasientopplysninger på, og vi må bruke posten isteden. De innskrenker som kjent sine tjenester, fordi «alt» i samfunnet går elektronisk, men det gjør det jo ikke hos oss. Dette er uheldig hvis informasjon må gå videre raskt, og kostnadsdrivende fordi portoen er blitt svært dyr, fortsetter Angelus - Et eksempel: Sist uke skulle jeg ta et avtrykk for implantatkrone. Samme dag som pasienten hadde time, mottok jeg brev fra samarbeidende spesialist om at vi måtte vente med å ta avtrykk. Resultatet ble at vi måtte sette opp ny time senere, pasienten måtte ta seg fri enda en gang på jobben, og vi hadde plutselig et stort hull i avtaleboken. Dette hadde ikke skjedd hvis vi hadde hatt en elektronisk samhandling som fungerte, og jeg hadde fått informasjon fra samarbeidende spesia
Gå til medietE-helse er en tung materie å jobbe med, noe også de siste ukenes diskusjoner i storting og regjering om den nye e-helseloven og det omstridte journal- og samhandlingsprosjektet Akson illustrerer.
Elektronisk samhandling
- Saken er at Norsk Helsenett øker prisene, men for oss tannleger fungerer tjenestene fremdeles ikke tilfredsstillende. Vi trenger både e-resept og elektronisk henvisning og samhandling. Disse tjenestene har ikke tannlegene i dag, men vi betaler likevel samme pris som legene for Norsk Helsenett.
- At den elektroniske samhandlingen ikke fungerer, går ut over pasientsikkerheten. Dette er noe som skulle ha fungert, men i praksis ikke gjør det. Vi er avhengige av en sikker måte å overføre pasientopplysninger på, og vi må bruke posten isteden. De innskrenker som kjent sine tjenester, fordi «alt» i samfunnet går elektronisk, men det gjør det jo ikke hos oss. Dette er uheldig hvis informasjon må gå videre raskt, og kostnadsdrivende fordi portoen er blitt svært dyr, fortsetter Angelus - Et eksempel: Sist uke skulle jeg ta et avtrykk for implantatkrone. Samme dag som pasienten hadde time, mottok jeg brev fra samarbeidende spesialist om at vi måtte vente med å ta avtrykk. Resultatet ble at vi måtte sette opp ny time senere, pasienten måtte ta seg fri enda en gang på jobben, og vi hadde plutselig et stort hull i avtaleboken. Dette hadde ikke skjedd hvis vi hadde hatt en elektronisk samhandling som fungerte, og jeg hadde fått informasjon fra samarbeidende spesia