Norsk Skogbruk
30.08.2020
Mye av landets skogsbilveinett ble etablert på 60- og 70-tallet og det ble da bygd tusenvis av små og store bruer. Men heller ikke en betongbru varer evig og det er på tide å sjekke om de fortsatt holder mål. Flere steder er det nå prosjekter i gang for å få til en mer systematisk kontroll av bruene.
Norsk Skogbruk er på besøk i Søndre Land, der Svend og Hans Lunden orienterer eiere og ansvarlige for skogsbilveier om kravene til bruer på skogsbilveier. De to utgjør det rådgivende ingeniørfirmaet Akontroll, som sommerstid farter rundt i landet og kontrollerer bruer. De har spesialisert seg på de ofte enkle bruene på skogsbilveinettet, og dem er det mange av. - Det er enkle tiltak som kan forlenge bruenes levetid vesentlig. Det bør ikke ligge grus på brua som forsinker tørking og det bør helst være god kuv på veien inn mot brua, sier Svend Lunden.
VANN OG RUST TÆRER
Det vises også fram bilder av bruer der betongen smuldrer opp, eller der rusten armering har kommet fram i dagen. - De fleste betongbruer er støpt på stedet og det ble ikke brukt mer sement enn nødvendig. Tilslagsmaterialet var gjerne sand man fant i nærheten og stort humusinnhold i vannet som ble brukt, kunne også gjøre betongen dårligere, forklarer Hans Lunden. - Og der det er brukt stålbjelker må man være oppmerksom på rust. Dersom tverrsnittet på bjelkene er redusert, er naturligvis bæreevnen det også. Det er også viktig at strøveden (som altså er det tverrgående trevirket som ligger oppå stål- eller betongbjelkene) er godt festet til bærebjelkene. Hvis ikke kan hele dekket forskyve seg, spesielt dersom
Gå til medietVANN OG RUST TÆRER
Det vises også fram bilder av bruer der betongen smuldrer opp, eller der rusten armering har kommet fram i dagen. - De fleste betongbruer er støpt på stedet og det ble ikke brukt mer sement enn nødvendig. Tilslagsmaterialet var gjerne sand man fant i nærheten og stort humusinnhold i vannet som ble brukt, kunne også gjøre betongen dårligere, forklarer Hans Lunden. - Og der det er brukt stålbjelker må man være oppmerksom på rust. Dersom tverrsnittet på bjelkene er redusert, er naturligvis bæreevnen det også. Det er også viktig at strøveden (som altså er det tverrgående trevirket som ligger oppå stål- eller betongbjelkene) er godt festet til bærebjelkene. Hvis ikke kan hele dekket forskyve seg, spesielt dersom