NNN-arbeideren
26.06.2020
Staten tapte mot eierne av slakteskipet Norwegian Gannet. Skipet får hente laks rett fra merdene til eksport.
- Vi er bekymret for at arbeidsplassene i Norge vil forsvinne til utlandet, sier første nestleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Jarle Wilhelmsen.
Det som gjør Wilhelmsen bekymret er slakteskipet Norwegian Gannet. I begynnelsen av tredje uka i juni uka fattet Bergen tingrett en dom som satte til side en Kongelig resolusjon som hindret rederiet Hav Line å drive skipet som planlagt.
Norwegian Gannet henter fisk direkte i merdene på oppdrettsanlegget. I stedet for å føre fisken i land, blir den slaktet om bord og videreforedlet ved Hav Lines anlegg i Hirtshals. En av de største eierne bak Hav Line er forretningsmannen Bård Sekkingstad som har blitt kjent i fagbevegelsen i Norge for alle sine krumspring for å forhindre fagorganisering ved fiskeforedlingsbedriften sin på Sotra. Det var ved hans fabrikkanlegg 70 polske arbeidere streiket for tariffavtale høsten 2018.
Ikke til menneskeføde
Fiskeridepartementet har først heiet på byggingen av skipet. Men da skipet ble satt i drift, mente Mattilsynet at driften av skipet brøt mot fiskekvalitetsforskriften. Den sier at fisken skal sorteres i Norge slik a
Les opprinnelig artikkelDet som gjør Wilhelmsen bekymret er slakteskipet Norwegian Gannet. I begynnelsen av tredje uka i juni uka fattet Bergen tingrett en dom som satte til side en Kongelig resolusjon som hindret rederiet Hav Line å drive skipet som planlagt.
Norwegian Gannet henter fisk direkte i merdene på oppdrettsanlegget. I stedet for å føre fisken i land, blir den slaktet om bord og videreforedlet ved Hav Lines anlegg i Hirtshals. En av de største eierne bak Hav Line er forretningsmannen Bård Sekkingstad som har blitt kjent i fagbevegelsen i Norge for alle sine krumspring for å forhindre fagorganisering ved fiskeforedlingsbedriften sin på Sotra. Det var ved hans fabrikkanlegg 70 polske arbeidere streiket for tariffavtale høsten 2018.
Ikke til menneskeføde
Fiskeridepartementet har først heiet på byggingen av skipet. Men da skipet ble satt i drift, mente Mattilsynet at driften av skipet brøt mot fiskekvalitetsforskriften. Den sier at fisken skal sorteres i Norge slik a