Treffet ble arrangert som en del av Gammelmotorens dag ved Opstad Museum, et privat motormuseum som drives i regi av far og sønn Bjørn og Bjørnar Opstad. Gammelmotorens dag ble i år arrangert for tredje gang, og det ble ny publikumsrekord, cirka 700 møtte opp for å se, og ikke minst høre, lyden av gamle båtmotorer.
- Vi slutta med gårdsdrift for noen år siden. Da kyrne flytta ut av fjøset, kan du vel si at gamle båtmotorer og historiske traktorer på to og fire hjul flytta inn, sier Bjørnar Opstad til Traktor.
Gamle båtmotorerFor noen år siden bygde de et eget lokale for samlinga av båtmotorer. Opstad Museum inneholder nå 26 motorer, de fleste gamle semidiesel-maskiner. Fire store motorer er fast montert inne i bygningen, med separate skorsteiner på ytterveggen. Under Gammelmotorens dag var en av hovedattraksjonene å høre Bjørn Opstad fortelle om motorenes opprinnelse, arbeidet med restaurering og ikke minst høre lyden da han startet en 56-hesters semidiesel, produsert i Molde i 1964, en 150 hestekrefters Union eller de to Wichmann-motorene på 50 og 180 hestekrefter.
- Vi har som prinsipp at motorene våre skal settes i stand, slik at de kan startes. Det er ikke alltid like enkelt. Vi har hentet motorer som har ligget i fjæresteinene i årevis, og som dermed er sterkt preget av rust både innvending og utvendig. Vi har også opplevd å måtte bruke motorsag for å sage vekk trær som har vokst tvers gjennom motorene. Ofte må en også på skattejakt for å finne deler som mangler, det gjelder særlig smøreapparat og andre deler av messing eller kopper, sier Bjørn Opstad.
Traktormuseum