Arkitektnytt
24.01.2020
Hvordan står det til med arkitekturundervisningen i den videregående skolen? Arkitektnytt tok turen til Jessheim for å møte morgendagens arkitekter.
- Det er mye som mangler, spesielt på Jessheim, sier 18 år gamle Angelika Nowakowska og lar hodet skli ned i håndflaten.
Utenfor minner pjuskete furuskog og isete gangveier om at vinteren har ankommet innlands-Norge. I det nybygde skolebygget, en av de største videregående skolene i nye Viken fylke, befinner vi oss i et moderne, men pregløst klasserom. Vi har forsert bilkøen til Jessheim Storsenter, nesten-brukket lårhalsen ved Kaffebrenneriet i Storgata og mumlet vårt om generisk boligarkitektur på veien hit. Likevel blir en fylt med optimisme i møte med skoleelevenes vyer for fremtiden:
- Det gir en lyst til å være med å utforme samfunnet rundt oss, legger Angelika til.
Arkitektnytt er invitert til Jessheim videregående skole av to engasjerte lærere i programfaget Kunst, design, arkitektur (KDA). «Dette er reflekterte, seriøse, kreative og arbeidsomme ungdommer, og vi håper dere har lyst til å prate med dem og se hva de jobber med på skolen. Kanskje blir de morgendagens arkitekter?» skriver Tone Vestøl og Hanne Marita Ruyter i invitasjonen.
PROSESS ER ALT
Resultatet av undervisningen er umiddelbart synlig. I en glassmonter står elevenes håndlagde modeller utstilt, sirlig skåret ut av kapa og andre tilgjengelige materialer. «Gammel type får en ny venn» er tittelen på oppgaven elevene har jobbet med denne høsten, om tilbygg/påbygning av eldre bygninger. Løse ideer rundt oppgaven er blitt til skisser, til fasadetegninger, til aksiometriske tegninger og, til slutt, til modeller.
- Vi har som kompetansemål å sette
Gå til medietUtenfor minner pjuskete furuskog og isete gangveier om at vinteren har ankommet innlands-Norge. I det nybygde skolebygget, en av de største videregående skolene i nye Viken fylke, befinner vi oss i et moderne, men pregløst klasserom. Vi har forsert bilkøen til Jessheim Storsenter, nesten-brukket lårhalsen ved Kaffebrenneriet i Storgata og mumlet vårt om generisk boligarkitektur på veien hit. Likevel blir en fylt med optimisme i møte med skoleelevenes vyer for fremtiden:
- Det gir en lyst til å være med å utforme samfunnet rundt oss, legger Angelika til.
Arkitektnytt er invitert til Jessheim videregående skole av to engasjerte lærere i programfaget Kunst, design, arkitektur (KDA). «Dette er reflekterte, seriøse, kreative og arbeidsomme ungdommer, og vi håper dere har lyst til å prate med dem og se hva de jobber med på skolen. Kanskje blir de morgendagens arkitekter?» skriver Tone Vestøl og Hanne Marita Ruyter i invitasjonen.
PROSESS ER ALT
Resultatet av undervisningen er umiddelbart synlig. I en glassmonter står elevenes håndlagde modeller utstilt, sirlig skåret ut av kapa og andre tilgjengelige materialer. «Gammel type får en ny venn» er tittelen på oppgaven elevene har jobbet med denne høsten, om tilbygg/påbygning av eldre bygninger. Løse ideer rundt oppgaven er blitt til skisser, til fasadetegninger, til aksiometriske tegninger og, til slutt, til modeller.
- Vi har som kompetansemål å sette