Mekaniske løsninger er en sikker vei til enkel feilsøking, men krever sitt av både konstruktør og sjåfør. Manuelt operert hydraulikk, firehjulsdrift, kraftuttak og transmisjon, bidrar til økt støynivå i hytta, krever større betjeningskraft og kan i mange tilfeller komplisere konstruksjonen.
Ved hjelp av strøm og olje, eller andre væsker, enten sammen eller hver for seg, har en kommet forbi disse ulempene. Det enkleste eksempelet er en servobetjent bremsepedal. I stedet for stag komprimeres bremsevæska inne i en liten sylinder og sendes via rør og slanger til en ny, hydraulisk enhet, som klemmer bremsebelegget mot skive eller trommel. Kost-/nytteforholdet endres betraktelig. Pedalen blir lett å betjene, mens bremsevirkninga økes radikalt. Komprimert olje under trykk utvikler høy kraft. Prøv å dytte øksa gjennom en vedkubbe, på samme måte som klyveren virker, og du forstår poenget.
Magneten erstatter nevenElektrisk betjente hydraulikkventiler bygger i sin enkleste form på samme måte som sentrallåsen i en bil, eller innslaget på startmotoren. Spaken er erstatta med en elektromagnet, som trekker til seg sleiden i sentralen når den tilføres strøm.
En elektromagnet består av ei hul kjerne, oftest av jern, vikla inn tett i tett med kobbertråd, kalt spolen. Når det settes strøm på den vikla kobbertråde