Båtmagasinet
07.07.2016
Én ting er sikkert. Faren for at motoren stopper, er størst når forholdene er som verst. Dieseldyr har skylda.
Dieseldyr er bakterier og sopp som lever av bunnfallet i dieselen. Når det blir mange nok, blir bakteriekulturen en suppe som tetter filteret, som igjen kan få motoren til å stoppe. Det er dessverre slik at du kan leve godt med en del skitt i tanken så lenge båtens bevegelser er moderate, men etter en tøff seilas blir bakteriene skylt rundt i tanken. Det gjør at du kanskje ikke får startet motoren akkurat da du trenger den mest, når du f.eks. skal inn i en trygg havn under tøffe forhold.
Tenk hygiene Dieseldyr må ha vann for å leve. Vann blir det av kondens i tanken. Kondens dannes ved at det er varmere inne i tanken enn utenfor. Da blir tankens sidevegger kalde, og fuktigheten i luften inne i tanken blir til vann; den kondenserer når den treffer den kalde ov
Gå til medietTenk hygiene Dieseldyr må ha vann for å leve. Vann blir det av kondens i tanken. Kondens dannes ved at det er varmere inne i tanken enn utenfor. Da blir tankens sidevegger kalde, og fuktigheten i luften inne i tanken blir til vann; den kondenserer når den treffer den kalde ov