Våre Veger
29.06.2016
Hardt vær med sjøvann og vind gjør at kystbruene i Nord-Norge lever svært utsatt. Resultatet er korrosjon, både på stål- og betongbruene. Et eget prosjekt skal nå øke vedlikeholdet på de mange bruene som ble bygget på 60- og 70-tallet. I region nord har Statens vegvesen hentet inn Roy Antonsen til å lede prosjektet, en av de fremste innen fagområdet i Norge.
Prosjektet «Tyngre bruvedlikehold» ble sparket i gang av regionvegsjef Torbjørn Naimak for snart to år siden. Det var en erkjennelse av at dette viktige fagområdet må løftes opp og fram for å få prioritet i Vegvesenets organisasjon. Regionen har over 500 bruer på mer enn 20 meter, mange av dem bygget på 1960- og 1970-tallet.
- Som med annet vedlikehold, er det viktig at vedlikeholdet av betongbruene skjer på riktig tidspunkt. Får vi satt i gang tiltak for å hindre korrosjon i rett tid, betyr det både billigere og bedre reparasjon. Vi snakker om livsløpskostnadene på bruer, og hvis for eksempel katodisk beskyttelse betyr at man forlenger levetiden på ei bru med 30-40 år, så blir det god samfunnsøkonomi av slike tiltak, forteller prosjektleder Roy Antonsen til Våre veger.
Antonsen begynte i sin jobb i Region nord for 1,5 år siden. Sivilingeniøren med utdanning innen kjemi og materialteknologi tok doktorgrad i temaet korrosjon av stål i betong ved NTNU. Han har jobbet i mange år som forsker innen betongrehabilitering og katodisk beskyttelse.
Ekspert på katodisk beskyttelse Han har derfor spisskompetanse innen katodisk beskyttelse for betongkonstruksjoner. Da jobben som prosjektleder for brurehabiliteringen i Region nord ble lyst ut, var det ikke vanskelig å se at det var midt i blinken for ham. Han har jobbet i Nexans noen år, også der med stålkorrosjon, men da på sjøkabler.
I de tre nord-norske fylkene er det i dag ti bruer som har installert katodisk beskyttelse for å forhindre armeringskorrosjon. Katodisk beskyttelse er en kontinuerlig prosess, der det blir påført strø
Gå til mediet- Som med annet vedlikehold, er det viktig at vedlikeholdet av betongbruene skjer på riktig tidspunkt. Får vi satt i gang tiltak for å hindre korrosjon i rett tid, betyr det både billigere og bedre reparasjon. Vi snakker om livsløpskostnadene på bruer, og hvis for eksempel katodisk beskyttelse betyr at man forlenger levetiden på ei bru med 30-40 år, så blir det god samfunnsøkonomi av slike tiltak, forteller prosjektleder Roy Antonsen til Våre veger.
Antonsen begynte i sin jobb i Region nord for 1,5 år siden. Sivilingeniøren med utdanning innen kjemi og materialteknologi tok doktorgrad i temaet korrosjon av stål i betong ved NTNU. Han har jobbet i mange år som forsker innen betongrehabilitering og katodisk beskyttelse.
Ekspert på katodisk beskyttelse Han har derfor spisskompetanse innen katodisk beskyttelse for betongkonstruksjoner. Da jobben som prosjektleder for brurehabiliteringen i Region nord ble lyst ut, var det ikke vanskelig å se at det var midt i blinken for ham. Han har jobbet i Nexans noen år, også der med stålkorrosjon, men da på sjøkabler.
I de tre nord-norske fylkene er det i dag ti bruer som har installert katodisk beskyttelse for å forhindre armeringskorrosjon. Katodisk beskyttelse er en kontinuerlig prosess, der det blir påført strø


































































































