Motstanden mot å konvertere fra seil til motor var stor i miljøet. Etter hvert syntes norske sjøfolk det var OK med motor over lange strekk, men foretrakk å sette seil inn i havn. Mannskapet visste hvordan seilene skulle utnyttes for å manøvrere effektivt. Å bakke fokka er et effektiv alternativ til baugpropell.
Giovanni Soldini seilte i fjor fra Hong Kong til London på 36 døgn, raskere enn handelsskipene med snarvei via Suez-kanalen. Soldini brukte en trimaran på 70 fot, og seilte den lange omveien rundt Afrika.
Se til Frankrike
I dag kan sjøfolk ingen ting om seiling, og heller ikke bransjen. Det som gjorde at motor slo seil var kortere leveringstid, og redusert behov for mannskap. Bransjen vet ikke at en franskmann med navn Francois Gabart har seilt rundt jorda på 42 døgn alene. Mye av teknologien som er brukt i «Macif» kan overføres til handelsfartøy. Seil betyr ikke lengre et økt behov for mannskap. Det vet franskmennene. I Bretagne jobber store deler av m