barnehage.no
18.05.2016
Norske barnehager er dårlige til å pirre barnas nysgjerrighet og utforskertrang. Økt fokus på læring og kutt i estetiske fag er årsaken, mener forskere.
Av: Redaksjonen
Les merDet forteller Leif Hernes og Ellen Os, som sammen leder prosjektet "Blikk for barn" ved Høgskolen i Oslo og Akershus, til forskning.no.
Prosjektet er ikke ferdig før om et drøyt år, men allerede nå begynner forskerne å se noen klare tendenser.
Hernes og Os mener at det er viktig å skille mellom formell læring og læring som pirrer barns nysgjerrighet og utforsking gjennom den frie leken. Studien viser at det er særlig det siste norske barnehager ikke er spesielt gode på.
Ellen Os er forsker i "Blikk for barn" og førstelektor ved fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Institutt for barnehagelærerutdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus. Trine Jonassen
Mer læringstrykk også