Det kan gå fem timer mellom hver gang bussjåfør Marit Sauge kan gå på do.
Klokka er kvart på åtte om morgenen og 37-bussen ruller inn på bussholdeplassen på Helsfyr i Oslo. Sjåfør Marit Sauge spretter opp av stolen, tar på seg jakka og går med bestemte steg mot pauserommet som ligger 100 meter unna. Det er bare noen minutter til hun skal kjøre dagens andre tur.
- Nå er det viktig å gå på do. Det er tre timer til neste mulighet, sier hun og forsvinner inn på toalettet.
Busskrav på minst 30.000 kroner.
Stramt tidsskjema
Sauge har kjørt buss i hovedstaden i 29 år og er i dag tillitsvalgt for sjåførene i Unibuss i Oslo. Hun er fast sjåfør på 37-bussen som går fra Nydalen til Helsfyr - en 45 minutters rute via sentrum. Mellom hver tur er det lagt inn en margin på 10 minutter, såkalt reguleringstid, før hun må kjøre igjen. Ofte