Synkron
06.06.2018
Språk er overalt i hverdagen vår, språk er identitet og personlighet. Uten språkforståelse blir vi isolert, så det er ikke rart at integreringspolitikken satser på språkopplæring.
Startpunktet for en migrant blir å lære språket. I de nordiske land er det satt et bestemt antall kurstimer for nyankomne migranter. Det skal gi dem en reell sjanse til å få innpass i en ny hverdag. Det tenkes og planlegges i kurs, skolebenk og undervisning. Greit nok, men vi må ha et mye bredere perspektiv på språklæring og inkludering, mener professor Agnes
Det finnes mange nye måter å støtte læring og inkludering på, og teknologien kan være til god hjelp, men det må også gjøres et grunnarbeid.
- Det er viktig å se på tidligere erfaringer og praksis hos den enkelte, og vurdere hvordan læring kan skje i harmoni med dagliglivet deres. Hvordan kan vi støtte denne daglige språklæringen med hjelp av teknologi? Dette er spørsmål Kukulska-Hulme er opptatt av. Hun forsker på migrasjon og språklæring. - Alle har sine individuelle behov og sin egen læringsstil, og alle har også erfaringer og praksis som det er viktig å ta hensyn til, sier hun.
LÆRINGSOMGIVELSER UTENDØRS OG HJEMME
- Familien og hjemmet kan fungere som dynamiske læringsomgivelser. Vi må ikke overse at det er mange gode læringsituasjoner i et hjem. Her skjer det et vell av aktiviteter som en lærer av. Familiemedlemmer har ulike informasjonskanaler og ulike interesser som de kan dele. D
Gå til medietDet finnes mange nye måter å støtte læring og inkludering på, og teknologien kan være til god hjelp, men det må også gjøres et grunnarbeid.
- Det er viktig å se på tidligere erfaringer og praksis hos den enkelte, og vurdere hvordan læring kan skje i harmoni med dagliglivet deres. Hvordan kan vi støtte denne daglige språklæringen med hjelp av teknologi? Dette er spørsmål Kukulska-Hulme er opptatt av. Hun forsker på migrasjon og språklæring. - Alle har sine individuelle behov og sin egen læringsstil, og alle har også erfaringer og praksis som det er viktig å ta hensyn til, sier hun.
LÆRINGSOMGIVELSER UTENDØRS OG HJEMME
- Familien og hjemmet kan fungere som dynamiske læringsomgivelser. Vi må ikke overse at det er mange gode læringsituasjoner i et hjem. Her skjer det et vell av aktiviteter som en lærer av. Familiemedlemmer har ulike informasjonskanaler og ulike interesser som de kan dele. D


































































































