![#image-2305834-3649 { padding-bottom: 56.25%!important; } #image-2305834-3649 { padding-bottom: 56.25%!important; }](https://fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/web-image-2305.png?itok=QX3PA9RR)
Nå går de rettens vei for å finne ut om satsene har vært for lave.
- PBL har over lang tid forsøkt å få klarhet i Fredrikstad kommunes beregningsgrunnlag vedrørende kommunalt tilskudd til private barnehager for 2014. Det er spesielt kommunens skille mellom ordinære driftsutgifter og driftsutgifter relatert til spesialpedagogisk hjelp og barn med særskilte behov PBL ønsker å få klarhet i om er ført riktig av kommunen. Det er funnet differanser som kommunen ikke kan forklare og/eller dokumentere, skriver advokat Hans-Are Nyheim i stevningen, som 18. mai ble oversendt Fredrikstad tingrett og kommunen.
Der kommer det også fram at saksøkerne legger ned påstand om at Fredrikstad kommunes vedtak vedrørende tilskuddssatser til private barnehager for årene 2014, 2015, 2016 og 2017 er ugyldig.
Burde være unødvendig
- Dette er en kjedelig sak både for oss og kommunen. Det burde være unødvendig å gå rettens vei for å få dette avklart, men dette har dratt i langdrag, sier daglig leder i Samvirkebarnehagene SA, Mette Bakken.
Hun leder seks barnehager i en kommune som har omlag 60 private og 20 kommunale barnehager.
- Vi er opptatt av å ha godt samarbeid og god dialog med kommunen. Samtidig er det flere ting som er uklare og det er grunn til å tro at det er noe som ikke stemmer i måten kommunen beregner tilskuddene på. Vi er selvsagt opptatt av at tilskuddet er korrekt. Det er det vi baserer hele vår virksomhet på, sier Bakken.
Økonomisk