Utdanning
29.04.2016
Norsk barndom er ikke noe entydig begrep. Motsetninger og paradokser hører med når Tora Korsvold oppsummerer barndommen i vår nære historie.
«I Norge verdsettes barndommen». Slik innleder historiker og professor i førskolepedagogikk Tora Korsvold sin bok «Perspektiver på barndommens historie». Norge har tradisjonelt vært et godt land å vokse opp i, faktisk et av verdens aller beste, skal vi tro FN. Likevel tegner det seg i dag et sammensatt og motsetningsfylt bilde, slår Korsvold fast, og nevner økende forskjeller mellom barn, økt barnefattigdom, barn som mistrives og unge som opplever sterkt press. Hvordan kan dette sammensatte og motsetningsfylte bildet forstås, og på hvilken bakgrunn? spør hun.
Perioden 1945-1975 vektlegges mest i boka. Det var da det norske velferdsprosjektet vokste fram, og denne perioden sk
Gå til medietPerioden 1945-1975 vektlegges mest i boka. Det var da det norske velferdsprosjektet vokste fram, og denne perioden sk