Magasinet for fagorganiserte
15.03.2018
På Fjellstrand verft har de fast ansatte måttet vike for innleid arbeidskraft fra utlandet. I årets lønnsoppgjør skal redningen komme. Nøkkelen er forkortelsen RKL - reise, kost og losji.
DETTE SKAL AVGJØRES I LØNNSOPPGJØRET
• Fellesforbundet krever å få på plass regler for tilreisende arbeidere som ikke gjør det mulig å utkonkurrere norske arbeidere på pris.
• Da må det bli umulig å la være å betale for reise, kost og losji, samt ulempetillegg for arbeid borte fra hjemmet (20 prosent). • Et av grepene er å få bukt med praksisen om at arbeidere blir «inntatt på stedet», altså ansatt lokalt selv om de er pendlere. • Et annet er å skjerpe kravene til hva som er en bedrift, for å bli kvitt postkasseselskaper som bare er oppretta for å spare penger på bemanning.
FAKTA OM VERFTET
• HJØRNESTEINSBEDRIFT: Fjellstrand verft på Omastrand ved Hardangerfjorden har i 90 år laget skip og offshore-installasjoner. Nå har de dårlige tidene i bransjen gjort at aktiviteten er lavere.
OMASTRAND/SOTRA: - Fjellstrand verft var en gang en bra bedrift. Vi som jobbet her var stolte. Nå skjemst jeg. Det er helt tragisk at det er blitt slik. Ja, det er skammelig.
Hjertesukket kommer fra Aud Stråbø, pensjonert klubbleder ved verftet i Omastrand ved Hardangerfjorden. I 90 år har skip og offshoreinstallasjoner blitt til her, på det meste har mange hundre fagfolk vært i sving på hjørnesteinsbedriften. I dag jobber det 13 fast ansatte operatører - alle medlemmer i Fellesforbundet - på verftet og rundt 20 innleide fra det polske bemanningsselskapet NV Service AS. De lager overbygget til en aluminiumsferge, som om noen måneder skal festes til skroget. Inne i produksjonshallene jobber Fjellstrand-ansatte med røde dresser, NV Service-ansatte med mørkeblå.
Ikke noe fellesskap
For selv om de jobber side om side, er det minimalt med kontakt. Det er lite språkfellesskap, de spiser ikke lunsj sammen, de innleide skygger banen dersom noen fra Fellesforbundet prøver å få dem i tale. I stedet for et kollektiv som sammen står på for å få ferdig ferga, står to grupper arbeidere plantet i hver sin virkelighet.
De fast ansatte fagarbeiderne, de veldig få som er igjen, er tilbake i jobb etter tøffe kamper. Først opplevde de fast ansatte at bedriften prøvde å si dem opp, og heller ville la innleide utføre arbeidet. Da dette ikke gikk, skulle de permitteres. Fellesforbundet har kjempet dem tilbake i jobb, disse lokale fagfolkene som gjennom tiår har sørget for å gi norsk verftsindustri ry som bunnsolid og til å stole på.
Ledelsen på Fjellstrand sier at nedbemanningen og permitteringene skyldtes markedssituasjonen med synkende aktivitet og at bruk av underleverandører kun skjedde når de egne ansatte ikke hadde de riktige kvalifikasjonene og sertifikatene.
Sterke tradisjoner
Klubbkontoret på verftet har en sterk eim av tradisjon. Fortsatt står det Jern og Metall på inngangsdøra, selv om det er 30 år siden Fellesforbundet ble opprettet. Klubb
Les opprinnelig artikkel• Fellesforbundet krever å få på plass regler for tilreisende arbeidere som ikke gjør det mulig å utkonkurrere norske arbeidere på pris.
• Da må det bli umulig å la være å betale for reise, kost og losji, samt ulempetillegg for arbeid borte fra hjemmet (20 prosent). • Et av grepene er å få bukt med praksisen om at arbeidere blir «inntatt på stedet», altså ansatt lokalt selv om de er pendlere. • Et annet er å skjerpe kravene til hva som er en bedrift, for å bli kvitt postkasseselskaper som bare er oppretta for å spare penger på bemanning.
FAKTA OM VERFTET
• HJØRNESTEINSBEDRIFT: Fjellstrand verft på Omastrand ved Hardangerfjorden har i 90 år laget skip og offshore-installasjoner. Nå har de dårlige tidene i bransjen gjort at aktiviteten er lavere.
OMASTRAND/SOTRA: - Fjellstrand verft var en gang en bra bedrift. Vi som jobbet her var stolte. Nå skjemst jeg. Det er helt tragisk at det er blitt slik. Ja, det er skammelig.
Hjertesukket kommer fra Aud Stråbø, pensjonert klubbleder ved verftet i Omastrand ved Hardangerfjorden. I 90 år har skip og offshoreinstallasjoner blitt til her, på det meste har mange hundre fagfolk vært i sving på hjørnesteinsbedriften. I dag jobber det 13 fast ansatte operatører - alle medlemmer i Fellesforbundet - på verftet og rundt 20 innleide fra det polske bemanningsselskapet NV Service AS. De lager overbygget til en aluminiumsferge, som om noen måneder skal festes til skroget. Inne i produksjonshallene jobber Fjellstrand-ansatte med røde dresser, NV Service-ansatte med mørkeblå.
Ikke noe fellesskap
For selv om de jobber side om side, er det minimalt med kontakt. Det er lite språkfellesskap, de spiser ikke lunsj sammen, de innleide skygger banen dersom noen fra Fellesforbundet prøver å få dem i tale. I stedet for et kollektiv som sammen står på for å få ferdig ferga, står to grupper arbeidere plantet i hver sin virkelighet.
De fast ansatte fagarbeiderne, de veldig få som er igjen, er tilbake i jobb etter tøffe kamper. Først opplevde de fast ansatte at bedriften prøvde å si dem opp, og heller ville la innleide utføre arbeidet. Da dette ikke gikk, skulle de permitteres. Fellesforbundet har kjempet dem tilbake i jobb, disse lokale fagfolkene som gjennom tiår har sørget for å gi norsk verftsindustri ry som bunnsolid og til å stole på.
Ledelsen på Fjellstrand sier at nedbemanningen og permitteringene skyldtes markedssituasjonen med synkende aktivitet og at bruk av underleverandører kun skjedde når de egne ansatte ikke hadde de riktige kvalifikasjonene og sertifikatene.
Sterke tradisjoner
Klubbkontoret på verftet har en sterk eim av tradisjon. Fortsatt står det Jern og Metall på inngangsdøra, selv om det er 30 år siden Fellesforbundet ble opprettet. Klubb