Arkitektnytt
24.08.2017
Politisk styring av sosialt bærekraftig byutvikling er ingen enkel sak. Den nye boka En smartere stat forsøker å bore i utfordringene. Fra papirutgaven Arkitektnytt 06/2017 - Hei, Per Gunnar Røe, medredaktør av En smartere stat.
Fortell om den nye boken deres. - Boka tar for seg ulike problemfelt hvor staten har ambisjoner om å styre, på den ene eller den andre måten. Vi har plukket ut noen felt, som håndtering av ekstremvær, klimavennlig transport, boligpolitikk, arkitekturpolitikk, bosetting og integrering av flyktninger, sykehuspolitikk og forskningspolitikk. Vi kunne for så vidt dekket andre felt også, som kulturpolitikk, men det falt seg ikke slik. Boka er en antologi der bidragsyterne er samfunnsvitere, som skriver om styringsutfordringer. Eksempler på dette er når det ikke er gode nok virkemidler til å iverksette politiske mål, eller når ulike politiske mål kommer i konflikt med hverandre.
Les mer- Hvordan da? - I transportpolitikken for eksempel, kan nasjonale politiske mål om reduksjon av klimagassutslipp komme i konflikt med lokale politiske mål og interesser som trekker i retning av vegutbygging. Og i kapitlet om klimavennlig transport i norske byer, tar forfatterne for seg såkalte bypakker, som der staten bidrar med finansiering. I byutviklingen ser vi også at overordnede mål om fortetting kommer i konflikt med lokale interesser. Spørsmålet er hvordan staten sk